Het Friese voedingsmiddelenbedrijf Royal Smilde is het eerste coronajaar goed doorgekomen. Hoewel veel markten wegvielen, kwam het bedrijfsresultaat uit op 4 miljoen euro.

De strategie om met veel verschillende producten in heel veel verschillende markten en regio’s actief te willen zijn, heeft Smilde er doorheen geholpen. Het bedrijf uit Heerenveen heeft 50 product-marktcombinaties en verkoopt onder meer margarine, oliën, vetten, salades, borrelsnacks en bakmixen in zestig landen.

,,Het regent nooit overal tegelijk’’, zegt algemeen directeur Ronald Prince. ,,Toen de horeca sloot, gingen de mensen thuis bakken. Daardoor kwam de afzet van onze bakmixen enorm in de lift.’’ Dat compenseerde weliswaar niet het verlies aan omzet uit bijvoorbeeld salades en frituurolie, maar hield het bedrijf toch weg bij rode cijfers.

Coronasteun teruggestort

De onderneming heeft alleen in de eerste ronde NOW-steun (loonsteun) nodig gehad. ,,Voor één onderdeel, Smilde Bakery. De tweede ronde hebben we wel aangevraagd, ook gekregen, maar teruggestort.’’

Smilde zag dat de pandemie het hygiënebesef vergrootte en sprong daarop in met de ontwikkeling van eenpersoonsporties. Zodra de kantines van scholen, bedrijven en instellingen weer opengaan, worden de nieuwe portieverpakkingen massief uitgerold.

30 miljoen geïnvesteerd

De onderneming stak vorig en dit jaar ongeveer 30 miljoen euro in vernieuwing. Zo kwam er een nieuw fabriek in Edam (Bakery), kwam er een nieuwe productiehal in Heerenveen (frituurolie) in combinatie met nieuwe verwerkings- en opslagcapaciteit en was er de overname van The Tapas Factory. Smilde heeft in totaal zeven productielocaties verspreid over zes landen.

De netto-omzet kwam in 2020 uit op 223 miljoen euro, 11,6 miljoen minder dan in 2019. Het bedrijfsresultaat daalde met 5,7 miljoen euro naar 4 miljoen. Het nettoresultaat daalde van 6 miljoen euro naar ongeveer 1 miljoen euro.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct