Het jaar is nog maar net begonnen en de subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe volledig elektrische auto is voor dit jaar alweer leeg. Voor een gebruikte ‘FEV’ zijn nog wel aankooppremies beschikbaar.

De subsidieregeling vloeide voort uit het Klimaatakkoord van juni 2019. Wie een nieuwe of gebruikte elektrische auto koopt, krijgt een stimuleringspremie van 4000 respectievelijk 2500 euro van de overheid. De regeling ging vorig jaar in en was zo’n succes dat de pot binnen de kortste keren leeg was.

Door ‘stuwmeer’ pot snel leeg

Daarop besloot het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de mensen, die achter het net visten, dit jaar bovenaan de lijst te zetten. Dit stuwmeer zorgde ervoor dat het beschikbare geld voor dit jaar ook al is uitgedeeld. ,,We gaan het daarom met ingang van volgend jaar anders aanpakken’’, zegt de woordvoerder van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66).

Het kabinet heeft 252 miljoen euro uitgetrokken om autobezitters te stimuleren elektrisch te gaan rijden. Dit geld wordt in porties uitgesmeerd over vijf jaar. Voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto geldt in ‘20 en ‘21 een premie van 4000 euro. Deze hoofdprijs is inmiddels vergeven. Het bedrag wordt afgebouwd naar 2550 euro in 2025.

Als enige land in Europa stelt Nederland ook een subsidie beschikbaar voor de aankoop van een gebruikte elektrische auto. Tot en met 2024 staat hier een bedrag van 2000 euro voor. Deze pot is voor dit jaar nog niet leeg.

Geen voorrang meer

Autokopers, die dit jaar achter het net vissen, krijgen volgend jaar geen voorrang meer. ,,Volgend jaar worden de aanvragen gewoon op volgorde van aanmelding behandeld. En aanmelden kan vanaf de eerste werkdag in januari’’, zegt de woordvoerder van IenW. Een aanschafsubsidie ‘reserveren’ is er niet bij: ,,Je komt pas in aanmerking voor een aankoopsubsidie op vertoon van een geldig koopcontract.’’

Aan het toekennen van de premie zijn de nodige voorwaarden verbonden. Het geldt alleen voor de elektrische middenklas auto’s met een cataloguswaarde van 12.000 tot 45.000 euro. Een koper kan één keer een aanvraag doen en de aanvrager moet de auto minimaal drie jaar in zijn of haar bezit hebben. Wordt de auto voortijdig verkocht, dan moet de subsidie naar rato worden terugbetaald.

Na jaren van gestage groei waren er vorig jaar voor het eerst minder dieselauto’s in Nederland, blijkt uit cijfers van het CBS en de Bovag. Het aantal benzineauto’s, nog altijd verreweg de grootste groep, groeide door. Mede door de subsidieregeling nam het aantal elektrische wagens met 130 procent toe. Voor eigenaren van oude diesels geldt dit jaar een toeslag van 19 procent op de wegenbelasting.

In aantal kan de FEV nog niet tippen aan de benzineauto. Ter illustratie: vorig jaar waren er in Nederland bijna 7 miljoen benzineauto’s tegen ruim 106.000 elektrische voertuigen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct