Uitzendbureau Templer heeft geen kantoren, eigenaar Josien Andringa regelt alles online en op haar smartphone. FOTO NIELS WESTRA

Startup Templer: Uitzenden zonder overhead

Uitzendbureau Templer heeft geen kantoren, eigenaar Josien Andringa regelt alles online en op haar smartphone. FOTO NIELS WESTRA

De uitzendwereld moet transparanter en kan veel betaalbaarder, vindt Josien Andringa van het in Terkaple gevestigde Templer. ,,Niet alleen maar uren leveren, maar het mkb echt vooruit helpen."

Als Josien Andringa een voorbeeld moet geven van wat er mis is in de uitzendwereld, dan noemt ze dat van een schilder en zijn zoon. Vanwege de onzekere start van hun gezamenlijke bedrijf, besloten ze dat de vader zijn zoon via een uitzendbureau zou inhuren. Als hun onderneming goed ging lopen, dan kon ook de zoon in de zaak komen. ,,Maar toen ze hun bedrijf op de rails hadden, liepen ze tot hun ontsteltenis vast bij het bureau. Die wilde dat ze het contract van de zoon afkochten voor duizenden euro’s. Om daar onderuit te komen hebben ze nu beide hun eigen bedrijf."

Het zijn voorbeelden als deze, die zorgen voor wantrouwen jegens de grote uitzendbureaus, meent Andringa. ,,Ze moeten het mkb vooruit helpen maar doen het tegenovergestelde." De oorzaak? ,,De marges die ze rekenen bij grote multinationals en instellingen zijn zo laag, dat ze dat moeten compenseren bij de kleinere klanten."

Werken als Airbnb

,,Als je procesmatig denkt, klopt het wat ze doen", zegt Andringa die zelf jarenlang bij onder meer Manpower werkte. ,,In theorie heb je minder overhead als je honderd mensen bij een opdrachtgever plaatst, dan honderd bij twintig. Althans, vroeger was dat zo. Door de techniek van tegenwoordig maakt het nauwelijks meer iets uit."

Met haar eigen online uitzendbureau Templer zet ze die techniek volop in om het mkb personeel te leveren. Het in 2015 opgerichte bedrijf, dat zich december vorig jaar bekendmaakte bij het grote publiek, heeft geen kantoor en geen dure intercedenten in leaseauto’s. Ze werken op een zelfde manier als Airbnb. ,,Werkzoekenden en werkgevers maken een profiel aan op onze site, vinden elkaar en wij zorgen voor de afhandeling."

Templer zit daar minder tussen dan de traditionele bureaus. ,,Bij ons kan je iedereen zien die gereageerd heeft op de vacature. Drie daarvan lichten we uit omdat ze volgens ons de beste match zijn", legt Andringa uit. ,,Maar als de klant een ander wil, dan is dat zijn goed recht. Omdat de prijs voor iedereen gelijk is, ontstaat er gelijkwaardigheid en hoeven we niemand voor te trekken op basis van contract afspraken."

Transparantie

Alles gaat zo transparant mogelijk. ,,Op onze website staat precies hoe we de kosten opbouwen. Wij vragen geen percentage over het aantal gewerkte uren, zoals andere bureaus doen. We hebben een vast bedrag per week. Of iemand via ons nou tien of veertig uur bij de opdrachtgever werkt. En we zeggen het ook als het beter is om iemand in vaste dienst te nemen."

Dat maakt het zuiverder, zegt ze. ,,We jagen de klant niet onnodig op kosten door hem maar zoveel mogelijk uren af te laten nemen. Als hij iemand maar twee dagen nodig heeft, maakt dat voor ons geen verschil. De behoefte is de belangrijkste drijfveer."

Elkaar vooruit helpen, dat vindt Andringa belangrijk. ,,Wij moeten als uitzendbureau een faciliterende rol hebben. Mkb’ers helpen om te groeien en niet alleen maar kijken naar onze eigen cijfers." Om die reden zegt Andringa dat er bij Templer niet zou gebeuren wat de schilder en zijn zoon overkwam. ,,Als iemand zo goed bevalt dat het bedrijf hem binnen een week wil overnemen dan is dat toch alleen maar mooi? Dan rekenen we geen overnamebedrag." De grote bureaus doen dat wel, omdat ze in de uitzendkracht geïnvesteerd hebben met onder meer recruiting. ,,Dat geldt voor ons ook. Maar soms verliezen we een beetje, en soms winnen we. Dat is niet erg als het in de basis maar goed uitpakt. En van die klant die een van je mensen overneemt, daar weet je zeker van dat hij terugkomt."

Sterke groei

Templer heeft nu op uitzendbasis in het hele land mensen aan het werk. Hoeveel, dat wil Andringa niet zeggen uit concurrentieoverwegingen. Ondertussen groeit het uitzendbureau zonder kantoor ook zelf gestaag door. ,,We nemen iedere maand een paar nieuwe personeelsleden aan. Ondertussen zijn we al met negen." De ambitie is dan ook groot. ,,Ik hoop dat we straks als het om uitzendkrachten in het mkb gaat, landelijk de grootste speler zijn."

‘Pionieren portretteert iedere week een (jonge) innovatieve onderneming. Tips? economie@lc.nl. 

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct