Jan Klopper, Maurice de Vries en Mustafa Boutzamar tussen de shakes van Lently. FOTO NIELS WESTRA

Startup Lently: Voeding op basis van data

Jan Klopper, Maurice de Vries en Mustafa Boutzamar tussen de shakes van Lently. FOTO NIELS WESTRA

Hard aan het werk en geen tijd om te eten. Dan is een pizza bestellen verleidelijk. Lently denkt dat dat gezonder kan: met shakes die alle voedingswaarden bevatten.

Maurice de Vries zag het bij zichzelf en bij de mensen om zich heen in de creatieve sector. ,,Je bent hard aan het werk, zit in een flow waar je niet uit wilt komen, vergeet te eten en als je klaar bent is het zo laat, dat je alleen nog maar een pizza kan bestellen.’’

Sillicon Valley

Niet de meest gezonde levensstijl. In Sillicon Valley liep een ondernemer tegen hetzelfde probleem op en bedacht een oplossing: een shake met daarin alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Schepje poeder in een beker, water erbij, even schudden en klaar. Zijn idee sloeg aan en de Kickstarter waarmee hij geld voor het product op wilde halen werd de succesvolste tot dan toe.

Zo werd Soylent geboren en in het kielzog daarvan volgden talloze start-ups die ook van deze shakes gingen maken. Een van hen is Lently in Leeuwarden, dat naast De Vries bestaat uit Mustafa Boutzamar en Jan Klopper.

Open source

Dat er zoveel bedrijfjes Soylent achterna gingen, heeft te maken met het feit dat het ‘recept’ door de bedenker voor iedereen beschikbaar is gesteld. ,,Het is open source-software’’, legt De Vries uit. ,,Het is geen recept waarin precies staat welke ingrediënten er in zo’n shake moeten maar een tool waarmee je kan berekenen welke voedingswaarde je ingrediënten hebben en in welke mate je ze toe moet voegen om zo dicht mogelijk in de buurt van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te komen. Uiteindelijk is het een spel van voedingswaarde, structuur, smaak en prijs.’’

Alle shakes zijn daardoor verschillend. Sommige zijn bijvoorbeeld heel goedkoop omdat de ingrediënten weinig kosten en er gebruik wordt gemaakt van kunstmatige toevoegingen. De Leeuwarders wilden een andere weg bewandelen. De Vries: ,,Wij proberen juist een zo puur mogelijk product te maken. We gebruiken bijvoorbeeld poeder van gedroogd en gemalen fruit in plaats van een kunstmatige aardbeiensmaak.’’

Pure insteek

Voor gebruikers die de shake voor het eerst proeven, is dat vaak wel even wennen, vertelt Boutzamar. ,,Het is een onbekend product. Mensen verwachten soms dat het als een milkshake van McDonald’s proeft en dan krijgen we het met klachten terug want onze shake is veel korreliger en heeft lang niet zo’n heftige smaak.’’

Die pure insteek valt dus niet bij iedereen goed maar programmeurs in Berlijn zijn er juist weg van. De techsector in de Duitse hoofdstad is momenteel hun grootste afzetkanaal. ,,Daar waarderen ze heel erg wat we doen. Maar we hebben klanten over de hele wereld zitten. Er gaan ook doosjes met shakes naar Nieuw-Zeeland.’’

Gepersonaliseerde voeding

Voor de toekomst willen ze het product verder ontwikkelen. ,,Dat kan in de vorm zijn’’, zegt Boutzamar. ,,Andere bedrijven verwerken het nu bijvoorbeeld tot reep.’’ Toch is dat niet de richting die ze bij Lently voor ogen hebben. ,,Wij denken meer aan personalisering’’, aldus De Vries. ,,Aan de hand van data een shake samenstellen die op jouw lichaam is afgestemd.’’

Dat wordt nog een hele opgave. ,,De data is niet lastig. Uit een Fitbit kan je halen hoeveel iemand beweegt en hoeveel calorieën hij ongeveer verbrandt’’, legt Klopper uit. ,,Maar vervolgens is het zoeken naar een schaalbare oplossing voor one-off producten. Moeilijk, want producenten werken met minimale hoeveelheden die ze kunnen leveren.’’ Daarom is de eerstvolgende stap een shake op basis van een profiel. ,,Of je veel sport. Of je jong of oud bent. Een beer van een vent of een tengere vrouw. Of je veganist bent.’’ Samen met de voedingsindustrie en kennisinstellingen hopen ze dat vervolgens weer verder door te ontwikkelen.

Voeding als dienst

De vraag die blijft hangen is of de shakes uiteindelijk de boterham zullen vervangen. De Vries verwacht van niet. ,,Eten is ook iets sociaals. Daar kan een shake niet tegenop.’’ Ze zien hun product dan ook niet als voedsel maar als dienst. ,,We leveren de dienst voeding. Het houdt je op de been. Lekker eten is meer dan dat.’’

menu