Vincent Walstra werkt samen met onder meer Jasmin Seppënen en Marieke Feenema hard om de sites van Ayold in de markt te zetten. FOTO NIELS WESTRA

Startup Ayold wil de coatingmarkt opschudden

Vincent Walstra werkt samen met onder meer Jasmin Seppënen en Marieke Feenema hard om de sites van Ayold in de markt te zetten. FOTO NIELS WESTRA

Startup Ayold uit Leeuwarden wil de wereldwijde markt voor coatings opschudden. ,,Er ligt online een gat, wij springen daar nu in. De grote jongens moeten ons dan nog maar zien te achterhalen."

De eerste keer dat Vincent Walstra van Erik van der Schaaf hoorde over zijn plannen voor Ayold , een online agentschap voor coatings, was hij sceptisch. ,,Ik dacht coatings? Wat is daar nou te halen?"

Coating is overal

Ondertussen is de jonge ondernemer van gedachten veranderd. Begin dit jaar stak hij een groot deel van het geld dat hij verdiende met de verkoop van zijn eigen startup Optiom in Ayold. Sinds oktober werkt hij keihard mee om het platform wereldwijd van de grond te krijgen. ,,Dit is echt een gat in de markt", zegt hij vol overtuiging.

Waarom? ,,Coating is overal. Als je door het raam kijkt, zie je coating. Het zit op bruggen tegen roest, op plafonds tegen brand, rond zaden tegen ziekten en op smartphones om ze te beschermen tegen water. Maar als je online contact zoekt met de fabrikanten dan loop je vast. Probeer maar eens een vraag te stellen of een offerte aan te vragen bij een van de grote jongens. Dat is behoorlijk lastig. Met Ayold proberen we dat proces te vergemakkelijken."

Domeinnamen

Dat bedrijven en consumenten informatie zoeken over coatings en de prijs daarvan, zag Van der Schaaf al eerder. ,,Erik is daar destijds heel slim op ingesprongen", zegt Walstra. ,,Hij zag toen al dat we steeds meer via internet gaan doen en heeft heel veel domeinnamen ingekocht." Zo kan het gebeuren dat Ayold in bezit heeft en een grote fabrikant . Dat geldt overigens niet alleen voor .nl, Van der Schaaf kocht tientallen domeinnamen met extensies over de hele wereld. Van coating.co.uk voor het Verenigd Koninkrijk, tot coating.ca voor de Canadese markt en coating.com.au voor Australie.

,,In totaal hebben we domeinnamen in zestig landen", zegt Walstra. ,,Dertig daarvan zijn geactiveerd. Acht zijn we nu actief aan het optimaliseren." Die acht vullen Walstra en zijn team met zoveel mogelijk goede informatie over alle verschillende coatings die er zijn. Het doel: zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google komen. ,,Zodat je als je een coating zoekt of informatie of een offerte wilt hebben, je als eerste bij ons terechtkomt. We krijgen nu al aanvragen uit bijvoorbeeld Teheran voor brandwerende coating. Al die domeinnamen geven ons de kans om heel snel wereldwijd op te schalen."

Geen webshop

De websites van Ayold werken als verbindingsstuk tussen consument en producent. ,,We zijn geen webshop maar eerder een bedrijf als AirBnB. We brengen vraag en aanbod bij elkaar zonder dat we zelf de producten hebben. Als er een aanvraag bij ons binnenkomt, spelen wij die door naar de producenten waar we afspraken en contacten mee hebben. Zij nemen vervolgens contact op met de klant en doen een voorstel of sturen informatie op. Als daar een deal uitkomt, krijgen wij vooralsnog een ‘kickbackfee’, een percentage van de waarde van de opdracht. Dat gaat wellicht veranderen, we zijn nog aan het kijken naar wat het beste werkt."

Het gaat daarbij niet om kleine bedragen. ,,Het is een miljardenindustrie. Het gaat soms om orders van een miljoen strekkende meter, dan gaat het om een bedrag van 3 miljoen euro. Zulke aanvragen krijgen we nu al twee à drie keer per maand binnen."

Volop investeren

Momenteel staat alles nog in het teken van het opzetten van de organisatie. ,,Er gaat nu veel meer uit dan erin komt, als startup is dit de fase dat je veel moet investeren. Er moet tekst op de sites en we verzamelen zoveel mogelijk data. Want met die data weten we straks precies wat de trends in de markt zijn en waar we online op in moeten spelen. En dat is ook waardevolle informatie voor de producenten, waardoor ze straks niet meer om ons heen kunnen. Zelf hebben ze die kennis niet of bijna niet."

In het kantoor aan het Zuiderplein werken momenteel zes mensen. Walstra en Van der Schaaf zien dat graag zo snel mogelijk groeien naar een man of twintig. ,,Als we begin volgend jaar de volgende ronde financiering binnen hebben, gaan we het team versterken en uitbreiden. Marketeers, contentschrijvers, online optimalisatie noem maar op." De ondernemers zijn vol vertrouwen. ,,We zijn nu nog klein maar komen eraan. En als we eenmaal op stoom zijn, dan zeg ik tegen de grote jongens: ‘Kom ons maar halen’."

 

Pionieren portretteert iedere week een (jonge) innovatieve onderneming. Tips? economie@lc.nl

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct