Specsavers wint terrein met hoortoestellen

Specsavers heeft de verkopen afgelopen jaar opnieuw zien toenemen, ondanks de moeilijke marktomstandigheden voor de Nederlandse detailhandel. Daarbij won de optiekketen terrein op het gebied van hoortoestellen. De verkoop ervan pluste met 60 procent, tot 41.500 stuks.

De totale omzet in Nederland zat afgelopen boekjaar, dat eind februari afliep, met bijna 7 procent in de lift, tot ruim 127 miljoen euro. Specsavers is inmiddels verantwoordelijk voor 15 procent van alle verkochte hoortoestellen. Een jaar eerder bedroeg dit marktaandeel nog 10 procent.

Ook met de traditionele brillenverkoop werden goede zaken gedaan. Hier heeft Specsavers ruim een vijfde van de markt in handen, een fractie meer dan een jaar geleden. Specsavers investeerde verder voor het eerst in een webshop voor contactlenzen. Inmiddels maken ruim 25.000 klanten gebruik van deze online service. Het bedrijf maakte ook winst, maar bracht daarover geen cijfers naar buiten.

Directeur Remko Berkel van Specsavers Nederland verklaart het succes door de strategie van lage prijzen en hoge verkoopvolumes. Nederland is inmiddels de op twee na belangrijkste markt voor Specsavers, dat een Brits familiebedrijf is. Ook voor de toekomst ziet het er goed uit, volgens Berkel. De toenemende vergrijzing brengt groeikansen met zich mee.

Specsavers kondigde begin dit jaar aan komende tijd veel nieuwe winkels te willen openen in Nederland. Het is de bedoeling dat het totaal aantal filialen hier over een paar jaar met ongeveer kwart is toegenomen tot een totaal van ongeveer 150. Afgelopen maanden opende Specsavers al winkels in Woerden, Winterswijk en Tilburg Heyhoef. Na de zomer volgen er onder meer vestigingen in Amsterdam en Den Haag.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement