Het aantal werknemers en werkgevers dat ruzie met elkaar heeft, is fors toegenomen. Het aantal arbeidsconflicten steeg de eerste maanden van dit jaar met maar liefst 33 procent.

Dat is een opmerkelijke ontwikkeling omdat juist het aantal ontslagen 10 procent lager ligt dan dezelfde periode vorig jaar. De steunmaatregelen van de overheid doen dus hun werk, toch ziet verzekeraar Interpolis het aantal rechtshulpverzoeken fors toenemen.

„We zien als gevolg van de coronacrisis heel nieuwe soorten conflicten ontstaan”, zegt René Voets, directeur Bedrijven bij Interpolis. „Werknemers van wie gevraagd wordt naar kantoor te komen, maar dat niet zien zitten vanwege besmettingsrisico. Of het niet eens zijn met het andere werk dat ze vanwege corona krijgen aangeboden. Ook verzoeken van de werkgevers tot het doen van loonoffers of uitstel van vakantiegeld, zorgen voor conflicten.”

Hard toegeslagen

Bij horeca, reisbranche, evenementenbranche, en andere sectoren waar de coronacrisis hard heeft toegeslagen, ziet de verzekeraar de meeste arbeidsconflicten.

Voets verwacht dat de spanningen nog verder zullen oplopen. Hij baseert dit op de Bedrijvenmonitor die Ipsos voor Interpolis uitvoerde. Uit dat onderzoek blijkt dat bij bijna een derde van de bedrijven zorgen zijn of de onderneming na corona überhaupt nog wel bestaat. Voldoende inkomsten krijgen en houden staat op nummer 1 van kopzorgen voor de tijd na corona.

„Niemand kan voorspellen hoe het na corona verder zal gaan. Maar deze cijfers zeggen mij wel dat de druk alleen maar groter wordt. Werkgevers en werknemers gaan nog een zeer spannende tweede helft van het jaar tegemoet. Het verklaart denk ik ook waarom het aantal conflicten zo sterk stijgt. Naast die zorgen zit iedereen al ruim een jaar in deze crisis, de lontjes worden steeds korter.’‘

Ontslagen

In de komende maanden en als steunpakketten worden afgebouwd voorziet Interpolis weer een toename in het aantal ontslagen van zo’n 10 tot 15 pocent. In totaal zal door de flink lagere aantallen begin dit jaar, waarschijnlijk min of meer gelijk uitkomen als in 2020.

Hij roept werkgevers vooral nu al voor te bereiden op de periode na de coronacrisis. „Wacht niet af op wat er dan op je af komt. Blijf als werkgever en werknemer ook met elkaar in gesprek. Geef aandacht aan de zorgen die er zijn, daarmee kun je voorkomen dat het uiteindelijk tot een arbeidsconflict komt”, aldus Voets.

Vaccinatie

Arbeidsrechtadvocaat Maarten van Gelderen herkent het beeld dat er hele nieuwe soorten conflicten spelen op de werkvloer. „Dan gaat het om hoe je omgaat met de voorschriften, al dan niet verplicht thuiswerken, mondkapjes. En ook de vaccinatiediscussie komt op: een werkgever mag het zijn mensen niet verplichten, maar kan hij het wel stimuleren? Daar is veel gedoe en onrust over.”

Er zijn aan de andere kant ook zaken die juist minder aan de orde zijn. „We hadden heel veel conflicten over het relatie- of concurrentiebeding, werkgevers probeerden hun mensen zo vast te houden. Maar nu de halve economie op zijn gat ligt, speelt dat juist wat minder vaak.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Coronavirus
Werkvloer
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct