Rijkswaterstaat stelt het Prinses Margrietkanaal-kanaal open voor grotere schepen

De Friese binnenvaart beleefde zondag een historisch moment. Voor het eerst voer een schip langer dan 110 meter over het Prinses Margrietkanaal, de enige hoofdvaarweg in Friesland.

De primeur was voor de 135 lange MS Carinalexander van Eleveld Transport uit Hendrik Ido Ambacht. Het binnenvaartschip passeerde zondagmorgen om 10.00 uur de sluis bij Lemmer en bereikte rond 16.00 uur zijn eindbestemming: het bedrijf Weboma tussen Skûlenboarch en Kootstertille. De lading betrof 2750 ton split, oftewel gebroken grind, afkomstig van de regio Boven-Rijn ten noorden van Bazel.

Voorwaarden aan vergunning

Rijkswaterstaat geeft sinds kort voor de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl vergunningen af voor schepen die langer zijn dan 110 meter. Eleveld Transport is de eerste die er gebruik van heeft kunnen maken. De vergunning voor de MS Carinalexander is afgegeven voor een periode van tien jaar. De maximale breedte is wel gelijk gebleven: 11,45 meter.

Rijkswaterstaat koppelt aan de vergunning meerdere voorwaarden. Zo moet het schip uitgerust zijn met spudpalen, oftewel stalen palen waarmee een schip zich op de bodem van het vaarwater vast kan zetten.

Een andere voorwaarde is dat het schip een conventionele ronde voorsteven heeft. Rijkswaterstaat stelt dat een platte voorsteven veel schade kan veroorzaken bij een aanvaring.

Lobby

Binnenvaartbedrijven met grote schepen hebben jarenlang gelobbyd voor een verruiming van de 110 meterregel. Michael Eleveld is dan ook ingenomen met de nieuwe vergunning. ,,Hiermee kunnen we ons vaargebied en onze klantenkring enorm verruimen.”

Hij erkent dat collega’s met kleinere schepen extra concurrentie krijgen. ,,Maar ja, de vooruitgang hou je niet tegen. We varen ook niet meer met klipperaken en skûtsjes. Kijk eens hoeveel meer vracht we kunnen vervoeren. Bij een normale waterhoogte in de Rijn hadden we met dit schip 3800 ton split kunnen vervoeren. Bij een schip van 110 meter is dat hooguit 3000 ton.”

Rijkswaterstaat kon dit weekend niet zeggen hoeveel vergunningaanvragen hij heeft gekregen voor binnenvaartschepen langer dan 110 meter. De rijksdienst is bezig met de aanpassing van de vaarweg Lemmer-Delfzijl om deze geschikter te maken voor schepen tot 110 meter. Voor circa 165 miljoen euro worden op het traject bruggen vervangen en stukken vaarweg verbreed en verdiept.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct