Retailexperts verdeeld over sluiten winkels Steps en Promiss: 'Het stelt nu al weinig voor, daar blijft nog minder van over'

Steps in Leeuwarden. FOTO ANTON KAPPERS FOTO ANTON KAPPERS

Het grootste deel van de kledingwinkels van Steps, met ook een vestiging in Leeuwarden, en alle winkels van Promiss in Nederland gaan dit voorjaar dicht. Het Belgische moederbedrijf FNG gaat de kleding van beide merken alleen nog via webwinkels verkopen. Experts zijn verdeeld over de nieuwe strategie.

Het gaat om 38 van de 50 winkels van Steps. Promiss heeft 14 winkels. In totaal werken er bij de twee winkelketens 108 vaste werknemers en 126 mensen met een tijdelijk contract. Voor ongeveer 50 van hen is er plek bij andere ketens van FNG in Nederland. De rest van de banen verdwijnt.

De helft van alle verkopen van Steps en Promiss gebeurt nu al via online verkoopkanalen. Volgens Richard Turk van FNG Nederland is deze digitale stap dan ook nodig. ,,Wij zien wekelijks een verdere versnelling in het online-shopgedrag van onze klanten. Zij weten de eigen webshops, en de Promiss en Steps collectie bij andere onlinespelers, goed te vinden. Door vanaf nu volledig te focussen op dit digitale succes kunnen we onze klanten nog beter en sneller bedienen met actuele en kwalitatieve mode voor werk en vrije tijd.’’

Slimme zet

Steps bestaat al ruim veertig jaar. Het merk is actief in zowel de Nederlandse als Belgische markt via de eigen webshop en online marktplaatsen als Zalando en Wehkamp. Promiss is actief in Nederland, Duitsland en België.

Retailexpert Paul Moers voorspelt dat de sluiting van de winkels slecht zal uitpakken voor Promiss. ,,Het merk stelt nu al weinig voor en daar blijft nog minder van over. Als het straks uit de winkelstraten verdwijnt, dan zullen nog minder mensen er iets van willen kopen”, reageert hij. Over Steps is hij iets positiever: ,,De ervaring leert ons dat bedrijven die inzetten op de combinatie van offline en online de grootste overlevingskans hebben.”

Retaildeskundige Cor Molenaar spreekt van een ‘slimme zet’ van FNG. ,,Veel retailbedrijven houden vast aan het oude, maar de realiteit is dat behoeftes van klanten zijn veranderd. Wil je als onderneming overleven, dan zul je echt moeten inzetten op digitalisering en veel meer de samenwerking moeten zoeken met andere partijen en andere online platformen.’’