Het is bijna kerst, het regent en overal in Nederland rammelen winkelwagentjes. De supermarkten draaiden vorige week een recordomzet en deze week is het opnieuw druk.

Een eindeloze sliert karretjes gaat via de draaideur de Jumbo-supermarkt in Bolsward in. Een portier onder een gele paraplu kijkt toe. Honderden, nee duizenden klanten ziet hij deze dagen passeren.

Barbecueën in de tuin

Volgens het data-analyse bedrijf Nielsen gaven Nederlandse consumenten tussen 14 en 20 december in de supermarkten zo’n 1.02 miljard euro uit. De omzet lag daardoor 13,3 procent hoger dan in dezelfde week vorig jaar en ook de komende dagen worden druk.

In de Albert Heijn aan de Leeuwarderweg in Franeker zoekt Bart Hoekman selderijzout. Samen met een medewerkster speurt hij de rijen kruiden af. ,,Och’‘, zegt hij als hij het potje zout krijgt aangereikt. ,,Alles ligt gewoon op alfabet!’‘

Hoekman gaat eerste kerstdag barbecueën in de tuin. ,,Desnoods onder een paraplu’’, en de selderijzout is onmisbaar. Hij wil er een runderstaartstuk, met een dikke laag vet erop, mee inwrijven.

Handgeschreven boodschappenlijstjes

Hoekman is een van de vele zoekende klanten in deze dagen. Met handgeschreven boodschappenlijstjes doorkruisen ze de supermarkten. Filiaalhouder Sander van der Meulen van Jumbo Kooistra in Bolsward stelt er een eer in om ze zo snel mogelijk te helpen. ,,Vanochtend zocht iemand, toe hoe heet dat, o ja, verse banketbakkersroom en saffraan zoeken vinden mensen ook moeilijk.’’

In de Jumbo in Bolsward passen maximaal 245 mensen die allemaal een karretje moeten meenemen maar tot nog toe hoeft niemand te wachten, zegt Amarins de Boer die samen met een collega de winkelwagens inneemt, poetst en weer uitdeelt.

Bij de Albert Heijn in Franeker moeten mensen in de piekuren soms wel even geduld hebben, zegt franchise-houder Mirjam Kuipers. Volgens de corona-regels mogen er maximaal 160 personen tegelijk boodschappen doen maar Kuipers heeft ervoor gekozen om dat aantal te beperken tot 120. Op die manier hebben de klanten meer ruimte en voelt ook het winkelpersoneel zich veiliger.

Ovenschotels, luxe vleesschotels en rollades

Veel mensen komen nu minder vaak, ziet ze, maar kopen wel meer. ,,Dat hebben we ook rond getoeterd. Het in deze tijd verstandiger om een keer per week boodschappen te doen.’’ Dat er meer gekocht wordt? ,,We zijn in lockdown en hele gezinnen zitten nu natuurlijk thuis.’’ In haar supermarkt gaat de vis hard. ,,Net als zoete aardappelen en vergeten groenten zoals pastinaak.’’

Bij de Jumbo in Bolsward zijn de gourmetschotels een hit, net als ovenschotels, luxe vleesschotels en rollades. De parkeerplaats glimt van de regen. Als eekhoorns met hun buit schuifelen de klanten naar buiten. Een bruine labrador, vastgebonden aan een fietsenstandaard, kijkt zacht piepend toe. Onverstoorbaar schuift Amarins de eindeloze stroom klanten winkelwagens toe.

Op eerste en tweede kerstdag is de winkel, net als vorig jaar, ook gewoon open hoor, zegt ze. Het is een trend die doorzet. In heel Nederland waren tijdens kerst vorig jaar 700 supermarkten geopend, dit jaar zijn het er al haast 1150.

Recordomzet

Ook de Albert Heijn in Franeker doet sinds vorig jaar aan de ‘365 dagen per jaar open-trend’ mee. Kuipers over kerst in de winkel: ,,Het is de mooiste tijd van het jaar.’’ En iedereen die wat vergeet hoeft dus niet te panikeren. ,,Ik moet alleen nog een kerstster-taart’’, zegt een mevrouw in Bolsward. ,,Maar die haal ik later wel.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct