Johan Hamstra uit Stiens aan het werk in het magazijn van FRL Post.

Post- en pakketbedrijf FRL: blik vooruit na veelbewogen jaar

Johan Hamstra uit Stiens aan het werk in het magazijn van FRL Post. FOTO NIELS WESTRA

Omzetdaling en afscheid nemen van werknemers. FRL Post, distribiteur en verspreider van post, pakketten en folders, kende een roerig afgelopen jaar.

Nu gaat de blik vooruit, zeggen algemeen directeur Lucas Kikkert en zijn opvolger Klaas Halma. ,,We willen weer groeien. En we zien kansen.” Maar het Leeuwarder bedrijf in postbezorging en pakketdistributie kende een tumultueus jaar. Corona zorgde weliswaar voor een stuw in de pakketbezorging, maar veroorzaakte ook een forse daling van direct mailing vanuit de klantenkring.

Daar ging de postfusie tussen Sandd en PostNL, per 1 februari dit jaar, nog aan vooraf. Een fusie met grote gevolgen voor het bedrijf, dat franchisenemer was van Sandd. Van beide hebben hun klanten overigens weinig gemerkt, onderstrepen Kikkert (63) en logistiek manager Halma (35), die hem volgend jaar opvolgt. Dat is vooral te danken aan de inzet en het enthousiasme van de medewerkers. ,,We hebben veel van ze gevraagd, maar ze hebben een enorme veerkracht getoond.”

Omstreden fusie

De omstreden fusie tussen Sandd en PostNL liet zijn sporen na bij FRL. Zowel financieel als emotioneel, blikt het tweetal terug aan tafel in Kikkerts directiekamer. Ruim de helft van de postbezorging viel weg, toen dat bedrijf opging in PostNL. Dat betekende omzet- en banenverlies. ,,Met tranen in onze ogen hebben we afscheid moeten nemen van werknemers die hier vaak al jaren hadden gewerkt en het bedrijf mede hebben opgebouwd’’, verklaart Kikkert. ,,Dat deed pijn.” Had FRL vorig jaar nog zo’n 110 mensen op de loonlijst, nu zijn dat er ongeveer 75.

En dan was er nog de financiële pijn. De negen franchisehouders van Sandd, waaronder FRL, kregen geen schadevergoeding voor contractbreuk. ,,Een hard gelag”, meent Halma. FRL had een jaar voor de fusie nog een vijfjarig contract getekend met Sandd. De Vereniging Franchisehouders van Sandd (VFS) eist in een civiele procedure miljoenen van PostNL wegens contractbreuk (zie kader). ,,Maar we willen niet in het leed blijven hangen. We moeten verder”, zegt Kikkert.

Vijf van de negen franchisenemers hebben hun bedrijf voortijdig beëindigd als gevolg van de fusie. ,,Het geluk was dat wij een breed aantal diensten leveren”, stellen Kikkert en Halma. De gevolgen van de fusie hakten er bij FRL daarom minder diep in dan bij collega’s, van wie sommigen voor 80 procent afhankelijk waren van Sandd. Kikkert: ,,We hielden een substantieel deel regionale klanten over. En via andere partijen konden we een deel van de landelijke post blijven bezorgen.”

Zolderkamer

FRL is een van de vier voormalige franchisehouders van Sandd die overeind bleven. ,,Een prachtige onderneming”, noemt VFS-voorzitter Mario de Koning het van oorsprong Leeuwarder streekpostbedrijf. Dat werd in 1993 opgericht door Lieuwe Dijkstra, oud-werknemer van het Friesch Dagblad . Hij begon letterlijk op zijn zolderkamer met het bezorgen van post. Een paar jaar later kreeg het bedrijfje een onderkomen in de Corellistraat in Leeuwarden.

Lucas Kikkert werkte toen al in de zaak. Hij en Dijkstra kenden elkaar van de krant. Eind 2001 werd er een nieuw onderkomen gebouwd aan de Zwettestraat. Het bedrijf groeide gestaag door en begon later behalve met post bezorgen ook met het afleveren van reclamefolders, Friese week- en dagbladen en pakketten. Een schok was het overlijden van oprichter Dijkstra in augustus 2015. Kikkert nam hierna, na overleg met de familie, de leiding op zich.

Na de fusie kwam corona. De pakketbezorging nam toe. Veel mensen bestelden immers online producten. Anderzijds kwam de verspreiding van direct mails van winkeliers vrijwel stil te liggen. De coronacrisis noopte landelijk folderverspreider Spotta tot een versnelde samenvoeging met Axender, een andere huis-aan-huisverspreider. FRL deed zaken met Axender en ook deze fusie kostte FRL arbeidsplaatsen. Er moest afscheid worden genomen van een grote groep weekendbezorgers.

Alle tegenslag heeft het gezichtsveld niet vertroebeld, onderstreept Kikkert. ,,Je kunt niet te veel in het leed blijven hangen. Afslanken betekent niet afschalen. We houden de focus op de toekomst en kijken naar nieuwe mogelijkheden.” Die heeft het bedrijf onder meer gevonden in het verpakken en de opslag van producten en goederen voor nieuwe en bestaande klanten, waaronder webshops. Verder ziet Kikkert een groeimarkt in het thuiswerken.

De post- en foldermarkt staat weliswaar onder druk, maar biedt de komende jaren nog zeker mogelijkheden, verwacht het duo. ,,Online kun je iets snel wegklikken”, stelt Kikkert. ,,Maar als er iets op de deurmat valt, moet je dat oprapen.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct