Waar supermarktketen Deen binnenkort verdwijnt uit het straatbeeld, zet familiebedrijf Poiesz vol in op de toekomst. De komende jaren moet het aantal nieuwe winkels groeien.

,,Heel erg jammer’’, vindt algemeen directeur Piet Smit van Poiesz Supermarkten het dat branchegenoot Deen is verkocht. ,,Een mooi merk verdwijnt. Maar bij ons wordt niet gesproken over verkoop’’, onderstreept hij. ,,Wij hopen zo lang mogelijk door te gaan als zelfstandig familiebedrijf. Onze insteek is om het bedrijf klaar te maken voor de volgende generatie.’’

Het is een klein wereldje in grootgruttersland en Smit kent de familie Deen. Die maakte afgelopen week bekend dat hun 80 filialen worden verkocht. Albert Heijn (39), Vomar (22) en DekaMarkt (19) nemen de supermarkten van Deen over. Forse investeringen waren nodig in automatisering van de logistiek en de e-commerce en daarom maakte de familie de ,,strategische’’ keuze, haar winkelbezit te verzilveren. Naar verluidt cashen ze hiermee tussen de 250 en 400 miljoen euro.

Deen is een ,,kloon’’ van Poiesz, licht Smit toe. Beide zijn oude, echte familiebedrijven (Poiesz viert over twee jaar zijn 100-jarig bestaan) met een beperkt werkgebied. Deen (begonnen in 1933, 80 filialen, ruim 8000 medewerkers) in Noord-Holland, Poiesz (69 winkels, 5400 medewerkers) in Noord-Nederland. Deen heeft landelijk ruim 2 procent marktaandeel, Poiesz 1 procent. In het Noorden is de van oorsprong Friese supermarktketen overigens marktleider met 24 procent.

Landelijke speler

Een landelijke speler wil Poiesz niet worden. Smit vermoedt dat de vereiste forse financiële inspanningen niet de enige afweging van Deen zijn geweest om zijn winkels in de verkoop te doen. Er is een andere keuze gemaakt dan Poiesz, dat nadrukkelijk wel investeert in de toekomst. ,,We hebben dezelfde uitdaging, maar wij kiezen ervoor om wat we verdienen te investeren.”

En dat blijft Poiesz doen, verzekert Smit. Investeren bijvoorbeeld in ,,Van Smaak’’, dat maaltijden bereidt en bezorgt aan klanten, waaronder zorginstellingen als Alliade en de KwadrantGroep. In 2018 nam Poiesz Van Smaak Maaltijdservice over. Per week worden er 50.000 warme maaltijden bij klanten, ook particulieren, thuisgebracht. De maaltijden worden klaargemaakt in Drachten en in speciale ovens in de diverse Poieszsupermarkten verwarmd.

Behalve maaltijden levert Poiesz ook boodschappen bij zorginstellingen en bewoners af. In april komt hiervoor een nieuwe webshop. ,,We anticiperen hiermee op de ouder wordende noorderling’’, licht Smit toe. ,,We moeten allemaal zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Daarom bezorgen we naast maaltijden ook boodschappen. Zo blijven we een relevante speler in de markt.’’ De online omzet bedraagt nu tussen de 2,5 procent en 3 procent van de totale omzet en is sinds corona verdubbeld, aldus Smit.

Het familiebedrijf ontstond in 1923 toen Lodewijk Poiesz en zijn vrouw Wietske in Sneek een groentewinkel begonnen. In 1962 werd in Sneek de eerste Poiesz-supermarkt geopend, de tweede in 1969 in Franeker. Poiesz Supermarkten BV werd in 2003 en in 2020 door onderzoeksbureau GfK en Foodmagazine uitgeroepen tot beste supermarkt van Nederland.

Overname

Op termijn wil Poiesz het aantal winkels uitbreiden tot in elk geval 75. ,,We kijken of we winkels kunnen overnemen, maar ook of we in kleinere kernen een winkel kunnen openen. Daarvoor moet er wel 4000 vierkante meter grond zijn dat we kunnen aankopen.’’ Poiesz heeft 61 van zijn 69 winkelpanden in eigen bezit, ook een voordeel in supermarktland. Smit: ,,Je moet slim en innovatief zijn.’’ Een aantal bestaande winkels is de afgelopen twee jaar verbouwd en vernieuwd. Komende week opent een vernieuwde en vergrote vestiging in Appelscha zijn deuren. Eerder gebeurde dat al in Dronryp, Emmeloord, Opende en Tolbert. Zelfscannen kan daar nu ook.

Vakbonden en detailhandelsexperts constateren dat supermarktketens elkaar kapot concurreren. En dat er maar weinig kleine supermarktbedrijven zullen overblijven. Smit moet erom grijnzen: ,,Dat riepen ze in 2000 ook al toen ik hier begon. Maar we doen het hartstikke goed en bruisen van de energie.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct