Bij Philips in Drachten vindt de productie van scheerapparaten plaats.

Verlies van 135 banen bij innovatiecentrum Philips in Drachten

Bij Philips in Drachten vindt de productie van scheerapparaten plaats. Foto: Koen Suyk-ANP

Circa 135 medewerkers bij het innovatie- en ontwikkelcentrum van Philips in Drachten verliezen hun baan bij Nederlandse technologiebedrijf.

De betrokken medewerkers houden zich bezig met de ontwikkeling van airfryers, strijkijzers, koffiezetapparaten, stofzuigers en andere producten die behoren tot het bedrijfsonderdeel Domestic Appliances (huishoudelijke apparaten). Zoals bekend heeft Philips dit bedrijfsonderdeel in de etalage gezet om zich volledig te kunnen richten op de zorgsector en het bedrijfsonderdeel Personal Health.

Philips hoopt de verkoop van Domestic Appliances volgend najaar afgerond te hebben. Henk Siebren de Jong, geboren Harlinger en getogen Leeuwarder, begeleidt de verkoop van dit bedrijfsonderdeel met zijn zes buitenlandse fabrieken, vijfduizend medewerkers en een omzet van circa 2,3 miljard euro.

Lang gaf Philips geen duidelijkheid over de toekomst van de circa 135 Drachtster ontwikkelaars voor huishoudelijke apparaten. Vrijdag, na afloop van de jaarlijkse strategiebijeenkomst met beleggers, verklaarde Philips-woordvoerder Steve Klink echter dat de groep medewerkers onderdeel uitmaakt van de verkoop. ,,Ze gaan mee over naar de nieuwe eigenaar. En we gaan dan goed regelen.”

Sociaal plan

FNV-bestuurder Masja Zwart vindt het nog te vroeg om te reageren. ,,Het wachten is op een concreet plan over wie de nieuwe eigenaar wordt.” Philips kent volgens haar ,,een keurig” sociaal plan dat loopt tot 2023.

Het Drachtster innovatiecentrum telt daarnaast nog circa 450 medewerkers voor het bedrijfsonderdeel Personal Health. Daartoe behoren onder meer ook de scheerapparaten en de babyzorgproducten (spenen, flesjes) die met circa 1400 medewerkers ook geproduceerd worden in Drachten.

Topman Frans van Houten verklaarde vrijdag op de bijeenkomst met beleggers dat Philips tot en met 2025 jaarlijks tot 6 procent omzetgroei wil realiseren. Met eigen innovaties als de Philips One-elektrische tandenborstel, gespecialiseerde apparatuur als MRI-scanners en diverse IT-oplossingen voor de zorg denkt Van Houten de verkopen verder te kunnen aanjagen. Aan het einde van deze periode moet sprake zijn van een winstmarge van tussen de 17 en 19 procent. Philips denkt dit te kunnen bereiken, mede door een jaarlijkse kostenbesparing van ongeveer 400 miljoen euro.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct