Hoe in Drachten al 100 miljoen mesjes voor de OneBlade uit de Philips-fabriek rolden

Philips-manager Özkan Tece overhandigde een OneBlade aan Philips-ambassadeur JayJay Boske. Foto Frank van Beek

In Drachten heeft Philips het 100 miljoenste mesje geproduceerd van de OneBlade, een scheerapparaat dat al direct na zijn introductie een succes werd.

De 45 productielijnen in de fabriek van Drachten zijn jaarlijks goed voor enkele miljoenen scheerapparaten. De OneBlade, een baardtrimmer, styler en scheerapparaat in een, is een verhaal apart. Mannen kunnen er zowel hun baardgroei als lichaamshaar mee beteugelen.

Philips (82.000 werknemers, 19,5 miljard euro omzet) lanceerde zijn nieuwe ‘scheerwonder’ in 2016. Anderhalf jaar later passeerde de OndeBlade al zijn eerste mijlpaal: een jaaromzet van 100 miljoen euro was gehaald. Vorige week woensdag was er opnieuw zo’n moment: in Drachten was het 100 miljoenste mesje van de productielijnen gekomen.

Die prestatie is, ook in de aantallen waar Philips doorgaans mee rekent, relatief snel bereikt. Dat moest gevierd. Het bedrijf trakteerde al zijn werknemers in Drachten op gebak. ,,Ik ben trots dat dit unieke mesje, ontworpen en uitgevonden door Philips voor OneBlade, de belangrijke mijlpaal van honderd miljoen geproduceerde mesjes heeft bereikt”, zo laat topman Dominique Oh van de Philips-divisie Grooming en Beauty weten.

Dat succes is vooral een Drachtster succes. De OneBlade is er niet alleen in het innovatiecentrum uitgedacht en ontwikkeld, het apparaat wordt in de even verderop gelegen productiehallen ook gefabriceerd. Te midden van de productierobots overhandigde Philips-manager Özkan Tece een OneBlade aan JayJay Boske, voormalig rugbyspeler, televisiepresentator en eigenaar van het online platform Day1.

Philips heeft hem gestrikt als ambassadeur voor de OneBlade. De doelgroep bestaat uit mannen van tussen de 18 en 34 jaar oud. Op dit moment zijn er wereldwijd zo’n 27 miljoen gebruikers.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie