Pandemie nekt reder Njord Riviercruises uit Harlingen

FOTO PIXABAY

De Harlinger rederij Njord Rivercruises heeft de handdoek in de ring gegooid. De vloot was juist uitgebreid met een extra cruisschip.

Daarmee is Njord Rivercruises een van de eerste charteraars die door de coronacrisis is gestrand. Het bedrijf is in 2010 opgericht door Harlinger Sander van der Veer. Met het 44 meter lange voormalige binnenvaartschip La Belle Fleur biedt hij fietsvaarvakanties aan in Nederland, Duitsland en Frankrijk.

Recent haalde Njord Rivercruises via Collin Crowdfund 1,2 miljoen euro aan krediet op. In januari, toen corona hier nog helemaal niet speelde, waren acht dagen voldoende om 871 investeerders aan zich te binden. De reder had in totaal 1,8 miljoen euro nodig, onder meer voor de aanschaf van een tweede cruiseschip, de luxer uitgevoerde MS Provence. De lockdown zorgde voor een streep door de rekening.

MS Provence

Deze week sprak de rechtbank in Leeuwarden het faillissement uit. Van der Veer lag op dat moment met de MS Provence in Frankrijk. ,,Hij is daar gebleven om op het schip te passen’’, weet curator Mathijs Sturms. ,,Ze liggen daar aan de kade te wachten op ontwikkelingen. Dit seizoen is al opgegeven.’’

Vanwege de crisis had de rederij nog geen personeel aangenomen. ,,We moeten nu gaan kijken of we een bedrag bij elkaar kunnen krijgen om Njord Rivercruises door deze winter heen te helpen’’, zegt Sturms. Daarvoor zal hij onder meer een beroep doen op de huidige geldschieters.

,,Misschien moeten er ook nieuwe financiers bij.’’ De jurist gaat er vanuit dat de chartervaart uiteindelijk wel weer zal kunnen varen. Op dit moment ziet hij weinig andere opties. ,,Het veilen van deze schepen zal alleen maar verliezers opleveren’’, stelt Sturms.

menu