Ook Innofest test weer digitaal voedselinnovaties op Oerol: plantaardige tonijn en frisdrank van cacao op menu

Kumasi maakt frisdrank van sap uit de cacaovrucht.

Innofest laat zijn start-ups dit jaar opnieuw digitaal testen op Oerol. Bezoekers van het festival kunnen online een box met etenswaren bestellen en deze thuis uitproberen.

In de box zitten onder meer plantaardige tonijn, verantwoorde maaltijden uit blik en bijzondere frisdrank. Oerol-gangers kunnen de innovaties proberen tijdens een uitzending van ‘Oerol Test Teevee’, gepresenteerd door Innofest-directeur Linda Vermaat en innovatie-expert Wilbert van de Kamp.

De plantaardige tonijn is een product van Seamore, een Amsterdamse start-up die op basis van zeewier etenswaren maakt. De maaltijden uit blik worden gemaakt door Mixblik. Dit is een project waarbij vrouwen met een vluchtelingenachtergrond een leerwerktraject volgen.

Het Amsterdamse Kumasi maakt frisdrank met sap uit de cacoavrucht. Dit sap is een restproduct van de cacaoproductie. In de box zitten ook specerijen van The Good Spice. Deze specerijenhandel wil de keten tussen boer en consument korter maken.

Innofest, dat start-ups op festivals de kans biedt hun innovaties te testen, moest vorig jaar ook al uitwijken naar een digitale variant. Dat beviel toen onverwacht goed. Vermaat: ,,Ondernemers halen in relatief weinig tijd heel veel feedback op, die door het interactieve karakter van de show extra waardevol is: ze kunnen heel direct het gesprek met hun doelgroep aangaan. Voor het publiek is die wisselwerking ook bijzonder: ze krijgen echt een rol in het innovatieproces.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Startups
Oerol