Om de 13 dagen krijgt de Grote Oceaan een kwak containers

Twee van Connor Helm over het drama op de ONE Apus. Tweet: Connor Helm

In tachtig dagen tijd zijn bij zes scheepsongevallen in de Grote Oceaan meer dan drieduizend containers overboord geslagen.

Het jongste ongeluk gebeurde vier dagen geleden voor de kust van Japan. De Maersk Eindhoven (366 meter lang) belandde op weg van de Chinese haven Xiamen naar Los Angeles in de VS in zwaar weer. De machines vielen stil, het schip kwam dwars op de golven te liggen en verloor zeker 260 containers.

In januari waren er drie grote containerverliezen in de Pacific. Begin januari verloor de Ever Liberal van de Taiwanese rederij Evergreen onderweg van Busan in Zuid-Korea naar Los Angelos in de VS 35 containers. Medio januari verspeelde een ander schip van de Deense rederij Maersk, de Maersk Essen, nabij Hawaii ongeveer 750 containers. En eind januari raakte het Israëlische schip Zim 76 containers kwijt op weg van Zuid-Korea naar Noord-Amerika.

Begin deze maand gaf MSC Aries onderweg van de VS naar China 41 lege containers prijs aan de golven. De Aries is een zusterschip van de Zoe, dat in januari 2019 342 containers in de Noordzee verloor.

Het grootste ongeluk in de jongste reeks gebeurde met de ONE Apus. Op 1 december verloor dit schip bij 16 meter hoge golven 1900 stalen boxen. Dat gebeurde nabij de Japanse havenstad Kobe.

Volgens de World Shipping Council, de grootste branche-organisatie in de internationale lijnvaart, worden er jaarlijks ongeveer 226 miljoen containers over zee verscheept. In 2018 en 2019 sloegen er volgens berekeningen van de WSC jaarlijks gemiddeld 1363 containers overboord.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie