Noorse order bij VDL voor elektrische bussen is goed nieuws voor fabriek in Heerenveen

VDL gaat 102 elektrische bussen leveren aan ov-bedrijf Oslo ANP

Een megaorder voor de levering van 102 elektrische bussen voor de stad Oslo is goed nieuws voor VDL Heerenveen. Dit zegt FNV-bestuurder Masja Zwart.

Bussenbouwer VDL, met een vestiging in Heerenveen, gaat 102 elektrische bussen bouwen voor het stadsvervoer in Oslo. Het is de grootste order elektrische bussen voor VDL Bus&Coach tot nu toe. Vanaf januari volgend jaar moeten de voertuigen rijden in de Noorse hoofdstad.

De bussen worden waarschijnlijk deels in Heerenveen en deels in Valkenswaard gebouwd, zegt vakbondsbestuurder Masja Zwart van de FNV. Zelf wil het bedrijf dit niet bevestigen. De productie van e-bussen vindt nu ook plaats in Heerenveen (220 arbeidsplaatsen) en in het Belgische Roeselare. Zwart: ,,Het is hét product van de fabriek in Heerenveen, dus die order is hartstikke goed nieuws voor de Friese werkgelegenheid’’. Op de locatie in Valkenswaard werden tot voor kort vooral touringcars geproduceerd, maar die markt is door corona zo goed als stil gevallen. Om die reden richt VDL zich nu meer op de productie van elektrische stadsbussen. In Valkenswaard zou daarvoor een nieuwe productiehal zijn ingericht.

De vakbonden FNV en CNV sturen deze maand een brief naar het Friese provinciebestuur met de oproep vaart te maken met de aanbesteding van streekbussen. Die concessieverlening werd eerder voor onbepaalde tijd uitgesteld. Een van de voorwaarden daarin zou moeten zijn dat VDL de nieuwe bussen zou moeten bouwen, vinden de bonden Zwart: ,,Dat doen andere landen als Frankrijk en Spanje ook. Maar zo’n voorwaarde moet je wel durven stellen.” Eventueel zouden ook de huidige benzine- en dieselbussen kunnen worden omgebouwd tot elektrische voertuigen, oppert Zwart. Ze vindt dat de provincie zich hiervoor hard moet maken om de werkgelegenheid bij de bussenbouwer een impuls te geven.

De elektrische Citea’s voor Oslo krijgen een innovatieve composiet zijwandconstructie, die 15 procent lichter is dan de conventionele. De batterijen worden in de busvloer verwerkt, waardoor het gewicht ervan beter verdeeld wordt. Bovendien wordt de bus er stabieler door, aldus de bussenbouwer in een persbericht. Dankzij de lichte constructie, de goede isolatie en het aerodynamische ontwerp kan het energieverbruik met 30 procent worden gereduceerd. Er rijden momenteel 800 elektrische VDL-bussen in tien Europese landen.

VDL Groep is een familiebedrijf uit Eindhoven en is Europees marktleider op het gebied van elektrische bussen voor het openbaar vervoer. De onderneming heeft 104 bedrijven in 20 landen met in totaal 16.000 medewerkers, van wie 14.000 in Nederland. Bij de busdivisie werken in totaal 2.000 mensen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie