Nooit opgeven: zo bracht Khosrou Golzad startup Musjroom naar de markt

Khosrou Golzad (rechts op de bank) met zijn team bij Musjroom. FOTO MUSJROOM

Je hebt een idee en dat idee moet een bedrijf worden. Dat lukt alleen als je ondanks alles blijft doorgaan, ontdekte Khosrou Golzad met zijn start-up Musjroom.

Een platform waar je extreem last-minute een slaapplek kan vinden. Dat was het idee dat Khosrou Golzad - geboren in Afghanistan, opgegroeid in Dokkum en Leeuwarden, nu opererend vanuit Den Helder - drie jaar geleden had met Musjroom . Het plan voor zijn start-up kwam tot hem toen hij na een tentamen in Amsterdam de laatste trein miste en de hele nacht door de stad zwierf, wachtend tot hij eindelijk naar huis kon.

Goed, dat was een idee. Het platform zou eerst nog gebouwd moeten worden. Dat had nog flink wat voeten in de aarde. De platformbouwer waarmee hij in zee ging, kon de klus uiteindelijk niet aan. Toen Golzad de stekker eruit trok, stond hij echter weer met lege handen. ,,Dat was wel een frustrerende tijd’’, zegt hij. ,,Maar ik bleef doorzetten. Dat is wat ik doe.’’ Hij besloot de ontwikkeling niet meer uit te besteden en zelf een team bij elkaar te brengen. ,,Dat was wel een doorbraak. Eindelijk konden we gaan bouwen.’’

20.000 gebruikers

Maar met alleen een mooie website ben je er nog niet. Zouden er wel mensen gebruik van willen maken? Het antwoord op die vraag is vooralsnog: ja. Musjroom is een dik jaar online en heeft momenteel rond de 20.000 gebruikers.

Om dat te bereiken moest het idee achter de start-up wel continu worden aangepast. ,,We hadden een droom, een idee’’, zegt Golzad. ,,Maar we hadden nog geen idee hoe dat uit zou pakken. Dat zijn we gaandeweg gaan ontdekken.’’

In Den Helder keken ze goed naar wat huurders en verhuurders nou eigenlijk zochten. Al snel bleek dat last-minute een kamer boeken voor de huurder misschien wel ideaal was maar dat veel verhuurders toch wel graag iets eerder willen weten of ze het bed op moeten maken. ,,Dus is last-minute niet meer de basis van ons bedrijf maar een optie waar een verhuurder zelf voor kan kiezen.’’

Lokaal boven laat

Zo kantelden Gosrad en zijn team, dat nu uit zes vaste mensen, twee freelancers en twee stagiairs bestaat, het concept. ,,We zijn ons meer gaan richten op het lokale. Dat is uniek aan ons, dat je bij gewone mensen een slaapplek kan vinden.’’ Op de website van Musjroom gaat dat van boshuisjes, tot studentenkamers, stacaravans en vakantiehuizen in Italië.

En toen kwam corona. ,,Voor ons betekende dat een moment van bezinning. We hadden ons platform. Maar hoe konden we dat verder brengen? In een veranderende tijd.’’

Bij Musjroom denken ze dat te kunnen doen door het concept nog verder uit te breiden. Naast een slaapplek moet je er ook een voucher voor een restaurant kunnen vinden bijvoorbeeld. ,,Als je iets boekt, dan is dat eigenlijk meer dan een slaapplek. Je wilt als je ergens bent ook iets doen. Ergens iets gaan eten. Of een stadswandeling maken.’’

Gestaag groeien

Voor de verhuurders biedt dat nieuwe mogelijkheden. ,,Je zorgt voor een veel betere ervaring. Dat leidt weer tot een betere waardering. En tot nieuwe verdienmodellen. Waarom zou je voor een paar euro extra je gasten bijvoorbeeld niet kunnen oppikken bij het station? Dan leer je ze alvast kennen, kan je ze goed installeren.’’

Door telkens nieuwe dingen te bedenken, te bouwen en te testen moet Musjroom gestaag groeien. ,,Je begint ergens en daarna gaat het alle kanten op’’, zegt Golzad. ,,Maar de basis zal blijven.’’