NDC mediagroep schrapt honderd banen en zet vol in op journalistiek

Het NDC-pand aan de Sixmastraat in Leeuwarden. FOTO ANTON KAPPERS

NDC mediagroep, uitgever van onder meer de Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden en het Friesch Dagblad, schrapt 100 van de 580 banen. Ook maakt het bedrijf een strategische ommezwaai.

Ongeveer de helft van de ontslagen treft advertentieverkopers. Vooral het binnenhalen van kleine advertenties kostte meer dan dat het opbracht, licht directeur Koos Boot toe.

Een gevoelig verlies wacht ook het Friesch Dagblad, dat 8 van de 33 redacteuren moet inleveren. De krant (bijna 9300 abonnees) is verliesgevend en dat kan niet zo blijven, zegt Boot.

Hij gelooft dat het mogelijk is om met onderscheidende verhalen, slim ingekochte kopij en meer betaalde online-abonnementen het tij te keren. De rest van het banenverlies daalt verspreid over verschillende bedrijfsonderdelen neer.

De Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden hoeven niet te krimpen. Beide titels zijn winstgevend, zegt Boot. De werkwijze van de redacties verandert: online publiceren krijgt voorrang. Ook gaan ze meer met video doen.

Mediahuis nam NDC mediagroep inclusief miljoenenschuld eind vorig jaar voor 2 euro over. De scheidende aandeelhouders FB Oranjewoud en Je Maintiendrai Fonds ontvingen elk een euro. Boot en Van Dijk willen dit desgevraagd niet bevestigen.

Het Belgische uitgeefhuis heeft het bedrijf grondig doorgelicht en breekt rigoureus met de oude koers. Vorige directies wilden het krantenbedrijf omvormen tot een breed mediamarketing-bedrijf. Die strategie leidde in drie jaar tijd tot 20 miljoen euro verlies.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie