NDC mediagroep koerst af op hogere omzet en winst, maar snijdt wel

NDC mediagroep, uitgever van Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad en Dagblad van het Noorden, koerst op hogere omzet en winst. Daarvoor moet wel gesneden worden.

,,In een ding wil ik helder zijn en dat is dat bij dit bedrijf de euro niet regeert’’ , zo hield de topman Pier Baarsma zijn personeel voor, dinsdag op de nieuwjaarsbijeenkomst in Leeuwarden. ,,Onze aandeelhouders zijn stichtingen (FB Oranjewoud en Je Maintiendrai, red.), en die kijken naar de lange termijn.’’ Toch is dat geld niet onbelangrijk.

Hefboom

Om het bedrijf goed door het nieuwe decennium te kunnen loodsen, zijn ingrepen nodig. 2020 wordt het jaar van de hefboom, stelt Baarsma. Hij wil 7 miljoen euro besparen en 6 miljoen aan nieuwe omzet genereren. Voor een deel van de werknemers zal dat een harde dobber betekenen.

De NDC-directie wil het personeelsbestand verjongen en terugbrengen van 640 mensen naar 580 arbeidsplaatsen. ,,Ik denk dat we meer dan de helft daarvan al hebben gerealiseerd. Er zullen nog 30 tot 35 mensen moeten afvloeien. We zitten in een continu proces.’’

Baarsma wijst er op dat het concern de afgelopen jaren stevig uitdijde. Boom uitgevers Nieuwsmedia - de Drentse krantenuitgeverij - werd overgenomen, evenals reclamebureau CMCG, video-maker Pro-Time en Kweekvijver Noord, een stagebedrijf voor hbo- en mbo-studenten.

'We zijn zoveel meer dan een krantenbedrijf'

Toen Baarsma in 2015 als commercieel directeur bij NDC aantrad, trof hij een bedrijf met 640 medewerkers op een omzet van 98 miljoen euro aan. Destijds waren er nog 200.000 krantenabonnees. Dat aantal daalt, net als overal elders, gestaag. ,,We zijn drie ton verloren aan abonnee-inkomsten. Onze abonnee-omzet zit op 58 miljoen euro, dat doen we dus goed.’’

Toch zal er wat moeten gebeuren, benadrukt de NDC-topman. ,,We willen niet alleen afhankelijk zijn van onze abonnementen.’’ Het mediabedrijf zoekt andere inkomstenbronnen, bijvoorbeeld in koffie, thee en wijn. Een energiedeal zou ook een optie kunnen zijn.

Nieuwe deals

Dat winkelketen Action als grote adverteerder opstapte, betekende een grote aderlating. ,,We verliezen nog steeds op de advertentiemarkt, dat komt onder meer doordat de retail het zwaar heeft.’’ Baarsma ziet evenzogoed lichtpunten. Kapenga Home Center bleef de kranten trouw en recent tekenden Koopje-deal en Albert Heijn voor een aanzienlijk bedrag aan advertenties.

Het evenementenbureau van NDC zette vorig jaar 1,5 miljoen euro om. ,,We zijn zoveel meer dan een krantenbedrijf’’, concludeert Baarsma. ,,Maar journalistieke onafhankelijkheid en betrouwbaarheid blijft bij ons bovenaan staan.’’ De algemeen directeur koerst voor dit jaar op een EBITDA (operationele inkomsten zonder aftrek van rente en belasting) van 7 miljoen euro op een omzet van minimaal 117 miljoen euro.

[firstName], je hebt net een artikel gelezen! Nu je hier toch bent, vragen we graag je aandacht voor het volgende:

Je hebt op dit moment een gratis account. En dat is natuurlijk prima. Je hebt daarmee toegang tot een belangrijk deel van het nieuws dat onze 100+ journalisten elke dag brengen, maar je mist nu wel veel. Zo kan je niet onbeperkt onze verdiepende LC+-artikelen lezen en heb je ook geen toegang tot onze digitale krant. Zonde natuurlijk! Daarom bieden we je graag een proefabonnement aan, zodat je kennis kan maken met alle interessante extra’s die je nu mist.

Onze LC+-artikelen bieden verdieping van het nieuws. Ook de extra's van de Leeuwarder Courant vallen onder LC+, zoals bijzondere columns en commentaren. Met trots gemaakt voor de lezers die willen weten hoe het écht zit. In tekst, foto en video leggen wij uit wat het nieuws betekent voor jou en jouw omgeving.

Bekijk proefabonnementen
Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement