NDC Mediagroep klimt uit het dal

Na enkele moeizame jaren schrijft NDC Mediagroep weer zwarte cijfers. Daarmee heeft het bedrijf de ruimte om in te spelen op nieuwe marktontwikkelingen.

,,Print only is een afnemend verdienmodel’’, haalt Jantje Schiphorst, financieel-directeur, de reden aan voor een ingrijpende reorganisatie van vorig jaar bij het concern. Dalende abonnee-aantallen en advertentieomzetten in de gedrukte media speelden de uitgeefster van Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en diverse huis-aan-huisbladen, danig parten. De kosten van de organisatie liepen niet in de pas met de opbrengsten. Haast was geboden. ,,De markt liep harder terug dan dat wij teruggingen.’’

Er volgde een drietrapsaanpak om het bedrijf gezond te maken, aldus algemeen directeur Dina Boonstra. Kostenverlaging, verbetering van processen en investeringen in nieuwe apparatuur en mensen.

Het aantal werknemers daalde – grotendeels door gedwongen ontslagen – van 594 naar 519 op fulltimebasis. Er werden nieuwe inkoopvoordelen behaald op het gebied van onder meer papier en inkt en bedrijfspanden – die door de schaalverkleining deels leegstaan – worden afgestoten. ,,Het feit dat aandeelhouder FB Oranjewoud de leningen van ING overnam, gaf veel vertrouwen”, vult Boonstra aan.

Tegelijkertijd startte de samenwerking op het terrein van distributie met de Persgroep (onder meer DeVolkskrant en AD) en konden met nieuwe drukorders voor de pers van onder andere TMG (De Telegraaf en Metro) in Leeuwarden de inkomsten worden opgevoerd. Ondertussen is er geïnvesteerd in nieuwe apparatuur voor zowel de redactie als de advertentieverkoop om nieuwe verdienmodellen mogelijk te maken.

Verlies 0,5 miljoen in 2014 is omgezet in een winst op de bedrijfsvoering van 2,9 miljoen

Het resultaat is dat het verlies van 0,5 miljoen in 2014 is omgezet in een winst op de bedrijfsvoering van 2,9 miljoen, bij een omzetdaling van 0,6 miljoen euro tot 100,8 miljoen euro. Kijkend naar de cijfers constateren Boonstra en Schiphorst beiden dat de winst nog vooral stoelt op de distributiesamenwerking. Maar, aldus Boonstra, ,,dat heeft ons de tijd geboden om de transitie van print naar digitaal mogelijk te maken.’’ Schiphorst: ,,En er is weer vertrouwen in de eigen organisatie, het gevoel van ‘we kunnen dit’.’’

Voor beide directieleden is 2015 een overgangsjaar. Het bedrijf moet nu aan de slag om zijn doelstelling – betrouwbare en onafhankelijke regionale journalistiek – te handhaven en uit te bouwen. Dit betekent volgens Boonstra dat elke doelgroep, consument én adverteerder, meer op maat zal moeten worden bediend. Lezers vasthouden, nieuwe lezers met aangepaste producten binden. Adverteerders zal door een mix van media een groter bereik worden aangeboden.

In beide segmenten is een grotere rol voor de combinaties van gedrukte media en digitale producten een belangrijke factor. Schiphorst: ,,Er wordt op internet best goed verdiend, maar nog niet door ons. Wij moeten ook een stukje omzet via Facebook en andere social media pakken.’’ Met inzet op kwaliteitsjournalistiek zal NDC Mediagroep moeten waarmaken dat ‘gratis nieuws’ niet bestaat, aldus Boonstra.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement