Mocht de corona-app er komen, dan heeft deze start-up uit Joure de manier om hem zoveel mogelijk te laten downloaden

Een voorbeeld van hoe de slimme poster om de corona-app te downloaden eruit zou kunnen zien. FOTO TAPP

Of er ooit een app gaat komen om de gangen van een met corona besmette persoon digitaal terug te volgen, is de vraag. Maar als die er wel komt, heeft start-up Tapp uit Joure een manier om hem door zoveel mogelijk mensen te laten downloaden.

Tapp, bedacht door Jouster Niels Postma, ontwikkelt ‘slim papier’. Dat papier is ‘slim’ doordat er een NFC-chip (dezelfde chip die je ook gebruikt bij contactloos betalen) inzit die je uit kan lezen met een smartphone. ,,Je houdt je telefoon er tegenaan en kunt direct downloaden.’’

Een chip is veiliger dan een qr-code (een scanbaar plaatje), meent hij. ,,Een qr-code is gemakkelijk te hacken door er iets anders over heen te plakken. Een chip pas je niet zo makkelijk aan.’’

Lees ook | Waarom een drukker uit Joure zijn slim papier op een techbeurs in Las Vegas mag showen (PREMIUM)

Het slimme papier moet de brug slaan tussen een online oplossing die sterk afhankelijk is van wat er offline mee gebeurt. De corona-app om digitaal contactonderzoek te doen werkt vermoedelijk alleen als genoeg mensen hem hebben gedownload. Zo rond de 60 procent is de inschatting. ,,Je zult dus iets moeten hebben om het publiek aan de app te krijgen. Hij moet makkelijk te downloaden zijn.’’

Postma stopt de chips in posters die moeten komen te hangen op plekken waar nog veel mensen komen zoals ziekenhuizen en supermarkten. Een dummy maakte hij al, met een chip die doorverwijst naar een generieke app van het RIVM.

‘Appathon’

De Jouster leverde zijn oplossing ook aan voor de ‘appathon’ van afgelopen week, waarin experts en ambtenaren van het ministerie van Volksgezondheid de ideeën tegen het licht hielden, maar werd niet geselecteerd. Al heeft hij nog wel vertrouwen in het vervolg. ,,Ik kreeg een mail dat eventuele toeleveranciers later nog benaderd worden. Dus ik zit nog in de race.’’

Op het plan om traceerapps in te zetten in de strijd tegen het virus is veel kritiek. De zeven die afgelopen weekend bekeken werden, zijn om uiteenlopende redenen allemaal nog niet rijp om op grote schaal uit te rollen . Postma verbaast het niet. ,,Als dingen zo snel moeten, kan je ook niet verwachten dat het direct goed is.’’

'Ik doe aan guerillamarketing'

Als er wel een app komt, heeft hij er vertrouwen in dat die aan alle eisen voldoet. ,,Daar ben ik niet zo bang voor. In Nederland kijken we daar grondig naar voordat we iets lanceren. Daar ben ik wel van overtuigd.’’

Voor nu probeert hij zijn oplossing vooral bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen. ,,Ik doe aan guerillamarketing. Iedere expert die ook maar iets met de app te maken heeft, stuur ik een poster toe.’’

loading