Als je je huis wil verkopen heb je een makelaar nodig. Toch? Start-up gmak uit Heerenveen vindt dat het online best zonder kan. Gratis.

Vorig jaar zette Chris van der Voorn, een van de mannen achter gmak en tevens directeur van het Heerenveense internetbureau TRES, zijn bovenwoning in de Schilderswijk in Groningen te koop. Zonder hulp van een makelaar. ,,Ik dacht: waarom probeer ik het niet zelf?’’

Want ja, wat doet een makelaar eigenlijk om een koper voor je huis te vinden? Hij doet een schatting van de waarde, maakt foto’s, zet een advertentie online, kijkt in zijn netwerk naar geïnteresseerden, leidt potentiële kopers rond in de woning. Niets wat je zelf eigenlijk ook niet zou kunnen doen.

Kwart wil zelf verkopen

Tot die conclusie kwam Van der Voorn ook en uit marktonderzoek blijkt dat een kwart van de verkopers er net zo over denkt. ,,Het enige verschil tussen de makelaar en mij is dat hij handigheidjes kent waar ik geen weet van heb. Maar als je je daar een beetje in verdiept, dan vind je die wel.’’

Van der Voorn had nog best wat uitzoekwerk en liep tegen de nodige barrières op. Maar uiteindelijk wist hij zelf zijn huis te verkopen. Met gmak wil hij dat proces voor anderen stroomlijnen. ,,Alle middelen die de makelaar tot zijn beschikking heeft, vind je ook op ons platform. En bij ons kost het niks, veel kennis is al op internet. Wij hebben het alleen samengebracht en er tools bij ontwikkeld.’’

De verkoper wordt door gmak stap voor stap door het proces geleid. Het begint met de waardebepaling. Daarvoor gebruikt gmak de software van Calcasa en DatHuis. ,,Die doet niets anders dan de makelaar. Hij vergelijkt jouw huis met recentelijk verkochte soortgelijke woningen in de buurt en historische data.’’ Uit de tool komt een bandbreedte waartussen je je huis realistisch gezien in de markt kan zetten. ,,De vraagprijs bepaal je uiteindelijk zelf.’’

Als de verkoopprijs vaststaat volgen een aantal invulvelden. ,,Hoeveel slaapkamers, positie van de tuin, dat soort dingen.’’ Er is ruimte voor een persoonlijke noot. ,,Je kent zelf de sterke punten van je huis het beste.’’ En het is mogelijk om foto’s te uploaden. ,,Waarbij we laten zien wat een goede foto is en wat niet. En als je dat wil, kan je daar ook direct een professionele fotograaf inschakelen om een reportage in je huis te maken.’’

Social media en Funda

Vervolgens begint de marketing met advertenties op Facebook, Instagram en Twitter. ,,Maar ook LinkedIn. Daar zitten mensen die een woning kunnen betalen.’’ Verder stuurt gmak een verkoopbord en een poster voor het raam op.

Met social media en een bord in de tuin kan je een aardig bereik creëren. Maar op dit punt heeft de makelaar een streepje voor op de particuliere verkoper: toegang tot Funda. Want de kans dat een wildvreemde je huis koopt, is groter dan een vriend van een vriend.

Maar ook daar heeft gmak een ingang. ,,Het is ons gelukt om een licentie te krijgen op Funda’’, legt Van der Voorn uit. ,,Zo kunnen particulieren ook zelf hun huis daar op zetten.’’

Na alle promotie stromen hopelijk de aanvragen voor bezichtigingen binnen. ,,Dat gebeurt met een agenda-tool waarin je zelf momenten uitkiest dat het jou uitkomt om mensen rond te leiden. Ik zie daar een groot voordeel in ten opzichte van de makelaar. Je bent flexibeler, het hoeft niet per se tijdens kantooruren, en als eigenaar ben je de beste verkoper. Jij kent je huis. Jij weet wat een fijn hoekje is om te zitten. Hoe de zon in je tuin valt.’’

Als er tussen de belangstellenden ook mensen zitten die de woning daadwerkelijk willen kopen, gaat het proces een volgende fase in. Via gmak kan een bod uitgebracht worden - inclusief alle geldende regels over hoe lang dat houdbaar is - en kan helemaal op het einde de overdracht worden geregeld. ,,En dan heb je je huis verkocht.’’

Verdienen aan data

Al die tijd is er nog geen cent binnengekomen bij gmak. ,,Je kan bij ons gratis je huis verkopen’’, stelt Van der Voorn. ,,Hooguit ben je een paar honderd euro kwijt aan een fotograaf en een paar tientjes aan online promotie. Maar dat valt in het niet bij de courtage van de makelaar, die vaak neerkomt op zo’n 1,5 procent van de verkoopprijs.’’

Hoe verdient het bedrijf dan toch aan de gebruikers van het platform. ,,Data’’, zegt Van der Voorn. Want die data, daarin zit voor gmak de waarde. ,,Wie gaat verhuizen geeft gemiddeld nog eens 35.000 euro uit om een huis helemaal naar wens te maken. Er moet misschien wel een nieuwe keuken komen. Of een andere vloer. En als je een huis gaat bezichtigen, is het handig om alvast na te denken over de hypotheek. Voor bedrijven een heel interessant moment om in beeld te komen.’’ En daar zorgt gmak voor. ,,Bijvoorbeeld door in de uitnodiging voor de bezichtiging te refereren aan een hypotheekverstrekker en verkopers te koppelen aan verhuisbedrijven, energieleveranciers of verzekeraars.’’

Het platform draaide afgelopen maanden proef maar is nu volgens Van der Voorn ,,uit de pioniersfase’’. ,,De eerste honderd huizen zijn verkocht. Het volgende doel is om zo snel mogelijk naar duizenden woningen op het platform te gaan.’’

En de makelaar? Hoe kijkt die hier tegenaan. ,,Dat verschilt’’, zegt Van der Voorn. ,,Een van mijn partners komt uit die wereld. Hij brengt ook veel kennis in. Voor hem is het logisch dat er een platform als gmak ontstaat. De verkoper van de toekomst is de millennial die zijn zaken online regelt. Het is een veelgehoorde opmerking in de makelaardij. ‘Waarom was dit er nog niet?’ Maar goed. Er zijn er ook die in ons een bedreiging zien. Al denk ik dat de markt nog groot genoeg is voor ons allebei.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct