Het gaat goed met Fruitkracht. Op dinsdag en vrijdag vullen medewerkers de fruitkistjes.

Meer werkgevers trakteren op kantoorfruit: 'Een gezonde snack is de trend'

Het gaat goed met Fruitkracht. Op dinsdag en vrijdag vullen medewerkers de fruitkistjes. FOTO JILMER POSTMA

De omzet van het jonge bedrijf Fruitkracht, dat kistjes fruit levert aan bedrijven, groeit snel. Steeds meer werkgevers trakteren hun personeel op ‘gratis’ fruit. ,,Werknemers worden er blij van.”

Hollandse pruimen, Triumph de Vienne peren, platte perziken, nectarines, mandarijnen en de exotische incabes. Dat zit er deze week in de houten kistjes van Fruitkracht, het Drachtster bedrijf dat fruit aflevert aan bedrijven en scholen in Noord-Nederland. Twee dagen per week rijden er tien busjes vanuit de gekoelde loods naar de klanten.

De onderneming groeit snel. De omzet is in twee jaar verdrievoudigd. Het aantal afnemers steeg van 150 in 2017 naar 500 nu. Voor het merendeel zijn het bedrijven, maar ook scholen bieden hun leerkrachten steeds vaker fruit aan. Er werken nu twintig mensen, tegen vijf in 2017.

Eigenaar Yvette Staal (31) begon de bezorgservice vier jaar geleden. Ze werkte bij Aegon en rondde een studie bedrijfskunde af. Het was in de periode dat fruit op de werkvloer fiscaal aantrekkelijk werd gemaakt voor werkgevers. ,,Ik kom uit een ondernemersgezin en kende iemand in de fruithandel.”

Ondernemersprijs van Smallingerland

Staal begon klein; eerst leverde ze aan het bedrijf van haar man, maar de klantenkring groeide snel. Later sloot haar schoonzus Erika Brouwer (29) aan. Het ging snel. Vorig jaar nam Fruitkracht het bedrijf Firma Fruit in Emmen over. Het bezorggebied is vooral Friesland en Groningen, maar de Friese houten kistjes met fruit gaan ook naar afnemers in de kop van Noord-Holland, Overijssel en Flevoland. Vorig jaar kregen ze de Ondernemersprijs van Smallingerland in de categorie starters, waardoor het bedrijf meer bekendheid kreeg.

Kwaliteit, duurzaamheid en minder afval produceren zijn speerpunten van Fruitkracht. ,,Het fruit wordt niet in plastic aangeboden en we willen met elektrische busjes gaan rijden. Volgende maand gaan we hiermee proefdraaien”, aldus Staal. Elke week bezoeken de beide ondernemers de fruittelers en keuren ze de appels, peren en de andere te leveren vruchten. Fruit dat overblijft, maar nog goed is, wordt gedoneerd aan de Voedselbank. Onderzocht wordt of dit ook kan worden verwerkt tot sappen en smoothies. Staal: ,,We hebben nu al wel smoothies in flesjes, maar willen dit uitbreiden.”

Zoveel mogelijk lokaal Fries fruit

De grote kracht van de Drachtster fruitbezorger is dat hij garant staat voor kwaliteit en zoveel mogelijk lokaal Fries fruit levert, vertelt Staal. ,,Kwaliteit moet sowieso vooropstaan. We werken met vrijwel alleen lokale telers. Verder zijn we een jong bedrijf dat maatschappelijk betrokken is. We hebben een aantal mensen uit de regio in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt.” Maar vooral is het een kwestie van gunnen, weet Staal. ,, 80 procent van een opdracht bestaat daaruit.”

Het gemak van een bezorgd kistje fruit en bewustwording van de voordelen van een gezonde levensstijl verleiden steeds meer werkgevers tot het aanbieden van fruit op de werkvloer. ,,Een gezonde snack is de trend”, weet Ruud van der Vegt van Ambius, dat voor Vitamine&Zo ook fruit bezorgt. ,,Sommige bedrijven verwijderen hun snackautomaten met gevulde koeken, in ruil voor fruit.”

De markt is nog lang niet verzadigd, stelt Jacob Nawijn (35) van Fruitful Office, een van de grotere spelers op de markt van kantoorfruit. ,,Er is veel potentie. Het wordt steeds normaler om fruit op het werk aan te bieden. Mensen worden er blij van. Hij begon zijn bedrijf in 2010 en levert nu fruit aan meer dan 2500 bedrijven. De firma focust zich op duurzaamheid. ,,Wij leveren alleen fruit van duurzame telers, die bijvoorbeeld bladluizen bestrijden met oorwormen. Verder planten we fruitbomen in Malawi en gaan we over op elektrisch rijden.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct