Maersk verkoopt Nederlandse schepen, ontslag dreigt voor zeelieden uit Friesland en Groningen

FOTO ANP JERRY LAMPEN

Rederij Maersk dreigt 24 Nederlandse zeelieden te ontslaan. Onder hen zeven officieren uit Friesland en Groningen.

Het gaat om bemanningsleden van vijf containerschepen die het beursgenoteerde concern uit Denemarken in 2005 overnam van de Brits-Nederlandse rederij P&O Nedlloyd. ,,Een paar maanden geleden kregen we een nieuwsbrief, waarin Maersk ons tussen neus en lippen door meldde dat de schepen zouden worden verkocht’’, vertelt een van de medewerkers.

Inmiddels vaart het vijftal onder Liberiaanse vlag. Van de oorspronkelijk 140 zeevarenden zijn na de transactie nog zo’n zeventig in dienst van Maersk. De kapiteins en hoofdwerktuigkundigen van het verkochte vlootonderdeel hebben te horen gekregen dat ze mogen aanblijven, maar voor lagere rangen als tweede stuurman en tweede werktuigkundige is geen plaats meer aan boord van de driehonderd schepen van Maersk.

'Deze ontslagronde is een directe bedreiging voor de Nederlandse zeevaart'

Uit protest tegen deze gang van zaken wilde vakbond Nautilus International woensdag een petitie aanbieden. Volgens vakbondsvoorzitter Marcel van den Broek handelt het scheepvaartbedrijf in strijd met het verdrag over baanzekerheid dat Nautilus in 2011 met AP Moller Maersk heeft afgesloten.

Van den Broek merkt dat de Denen momenteel volop nieuwe zeelieden werven in Oost-Europa. ,,Tot voor kort ontving Maersk van de Nederlandse regering een belastingvoordeel van 32 procent op de personeelskosten, maar nu die schepen niet meer onder Nederlandse vlag varen, lopen ze die inkomsten mis’’, weet een van de gedupeerden. ,,Deze ontslagronde is een directe bedreiging voor de Nederlandse zeevaart.’’

Winstprognose opgeschroefd

Hij wijst erop dat Maersk zijn winstprognose recentelijk nog fors heeft opgeschroefd. ,,Een economische noodzaak voor ons ontslag ontbreekt dus’’, zegt de zeeman. ,,Het gekke is ook dat er nu allemaal mensen aan boord zitten die met de feestdagen graag afgelost willen worden, terwijl hun Nederlandse collega’s graag willen varen.’’