De orderportefeuille van scheepswerf Veka Bijlsma in Lemmer zit tot eind volgend jaar vol. De nieuwste opdracht bestaat uit het bouwen van twee zeeschepen.

De Longship Group in Groningen en de VMS Shipping Group in Breda hebben de twee schepen besteld, een order van 21 miljoen euro. Het gaat om twee Bijlsma Traders 6000 van ruim 103 meter lang, met een ruimcapaciteit van 7646 kubieke meter. De nieuwkomers worden straks ingezet voor de Europese kustvaart.

,,We hebben een vloot van dertig schepen’’ , zegt topman Øyvind Sivertsen van Longship. ,,We varen onder andere met biomassa voor energiemaatschappijen en ook voor de aluminiumindustrie. Dat doen we voornamelijk in Noordwest-Europa en in de Middellandse Zee.’’ Longship doet het commerciële beheer van de schepen, VMS Shipping is verantwoordelijk voor het technisch beheer. Beide bedrijven doen al veel langer zaken met Veka.

Het eerste schip moet eind dit jaar worden opgeleverd, het tweede volgt begin volgend jaar. De beide kustvaarders beschikken onder meer over een verstelbare schroef met straalbuis, een hoofdmotor met een laagvermogen van 1600 kiloWatt en een warmteterugwininstallatie. Met zulke nieuwe technieken hopen Longship en VMS het brandstofverbruik met 20 procent terug te dringen.

'Wij betalen dit uit onze eigen middelen, aangevuld met geld van de bank'

De werf in Lemmer heeft inmiddels 48 schepen van het Bijlsma-type op naam staan. Ze zijn steeds een slag groter. ,,Wagenborg heeft destijds een hele serie afgenomen’’, vertelt Veka-directeur Peter Versluis. ,,Deze twee nieuwe zijn de eersten uit de 6000 serie en er komt ook nog een nog grotere aan, de 8750. De casco’s worden in Roemenië gemaakt, wij bouwen ze in Lemmer af.’’

Het is niet vanzelfsprekend dat reders op dit moment in nieuwbouw investeren. Het Nesec Shipping Debt Fund hoopt met 250 miljoen euro noordelijke reders over de streep te trekken. Banken zijn echter nog altijd terughoudend om het aanvullende deel te financieren. ,,Wij betalen dit uit onze eigen middelen, aangevuld met geld van de bank’’, zegt Longship-directeur Sivertsen. ,,Die gelooft in ons.’’

Bij Veka merken ze vooralsnog weinig van de financieringsproblemen. De werven van het concern zitten boordevol werk. ,,We zijn bezig met een nieuwe locatie in Amsterdam. In Werkendam doen we de binnenvaart en in Lemmer hebben we een hele gemixte orderportefeuille’’, aldus Versluis.

Op de Friese werf hebben ze net afscheid genomen van een 3200 tonner die in Werkendam zal worden voltooid. Bovendien leggen de Lemsters de laatste hand aan een 86 meter lang passagiersschip. Een tweede ligt al op stapel. En daar komen dus ook nog drie kustvaarders bij. ,,We zitten wel tot eind volgend jaar vol.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct