Het moederbedrijf JDE Peet’s van Douwe Egberts rekent dit jaar op een omzetgroei van tussen de 3 en 5 procent, zo heeft het koffie- en theeconcern dinsdag bekend gemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers over 2020.

JDE Peet’s profiteerde afgelopen jaar enerzijds flink van de coronacrisis. Consumenten halen massaal koffiebonen en aluminium cups in huis. Vooral de premiummerken zijn daarbij in trek. De zogenaamde ’home-in-verkopen’ groeiden dan ook met ruim 9 procent.

,,Dat is een record”, zegt topman Fabien Simon. ,,Consumenten drinken vooral meer thee en koffie thuis en veel minder buiten de deur. Dat heeft te maken met de verschillende lockdowns. Bovendien werken de meeste mensen thuis.”

Volgens Simon is er sprake van een veranderend consumentengedrag. ,,We zien een verschuiving naar online. Consumenten kiezen ook vaker voor premium merken. Dat zal ook na corona zo blijven.”

Alles bij elkaar moest JDE Peet’s het doen met een verkoop min van ruim 4 procent, waarmee de omzet uitkwam op krap 6,7 miljard euro. JDE Peet’s sloot afgelopen jaar verder af met een winst van 367 miljoen euro, minder dan de 585 miljoen euro een jaar eerder.

Simon verwacht op den duur terug te kunnen naar het niveau van voor corona. ,,Maar dat is afhankelijk van de lockdowns. Ik woon zelf in Amsterdam, dus we hebben er allemaal mee te maken. Maar we verwachten dat er steeds meer open zal gaan als de vaccinaties toenemen.” De beurs reageerde negatief op de jaarcijfers. Meteen na de presentatie kelderde het aandeel

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct