KLM neemt volgend jaar afscheid van Fokker 70

Luchtvaartmaatschappij KLM neemt op 29 oktober volgend jaar definitief afscheid van de Fokker 70. Daarmee maken ook de laatste vliegtuigen van eigen bodem plaats voor zuinigere toestellen van Braziliaanse makelij.

KLM heeft bij de regionale dochter Cityhopper nu nog veertien Fokker 70's rondvliegen. Ze zijn gemiddeld twintig jaar oud en hebben er elk zo'n 38.000 vlieguren opzitten. De toestellen worden vervangen door Embraers die minder kabaal maken en minder brandstof verbruiken.

De Fokker 70 was het laatste toestel dat ontwikkeld werd door vliegtuigfabrikant Fokker voor die in 1996 failliet ging. Het bedrijf ging ten onder aan tegenvallende verkopen en hoog oplopende kosten. Alleen voor de divisies die vliegtuigonderdelen en onderhoudsdiensten leveren, bleek een doorstart mogelijk.

Afscheid

Wereldwijd hebben vijftien luchtvaartmaatschappijen gevlogen met de Fokker 70, KLM Cityhopper is daarvan de grootste gebruiker. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij nam in 2010 al afscheid van de Fokker 50, in 2012 verdween de laatste Fokker 100 uit de vloot. Die types stamden al uit de jaren tachtig.

De vervanging van de Fokkers door Embraers past volgens directeur Boet Kreiken van KLM Cityhopper in het beleid van KLM om te investeren in efficiëntere vliegtuigen. Zo wordt op lange vluchten de Boeing 747 de komende jaren geleidelijk vervangen door de zuinigere Boeing 787 Dreamliner.

Tweede leven

Vorig jaar vond KLM een koper voor zeven afgedankte Fokker 70's. Die krijgen een tweede leven bij Air Niugini, de nationale luchtvaartmaatschappij van Papoea Nieuw-Guinea. Of ook de overige toestellen nog een nieuwe eigenaar krijgen, is niet duidelijk.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement