HoloLens de nieuwe iPad

Max Verstappen racet morgen op Francorchamps tegen coureurs van vlees en bloed. Over een paar jaar kan hij op een echt circuit trainen met holografische tegenstanders.

Arjen de Jong van internetbureau Snakeware in Sneek noemt het als een van de voorbeelden die onze generatie zomaar kan gaan meemaken. Want wereldwijd ontketenen Microsoft en Magic Leap golven van creativiteit met brillen die realiteit en virtuele werkelijkheid combineren én beïnvloedbaar maken. Ontwikkelaars op alle continenten werken aan nieuwe toepassingen.

Dagelijks verschijnen er op internet proeven van hun inspanningen. Je ziet bebrilde kinderen spelen met een levensecht olifantje in hun handen. Chirurgen die oefenen op virtuele, driedimensionale lichamen. Patiënten, die hun angst voor wespen bestrijden door contact met virtuele. Geen terrein in het leven, of ontwerpers van mixed reality weten er raad mee.

In Nederland is Snakeware een van de vijftien bedrijven die applicaties mogen bouwen voor de Hololens van Microsoft. Over vijf jaar heeft iedereen er een, voorspelt De Jong. ,,Dan is de HoloLens net zo normaal als de iPad nu.’’ Dat de techniek groot zal worden worden, en de impact op onze levens navenant, lijdt voor David Robustelli geen twijfel. De ontwikkelaar van het Amsterdamse bureau CapitolaVR dicht de bril van concurrent Magic Leap echter grotere kansen toe. ,,Die heeft een veel groter blikveld.’’

'Een lens op het oog, rekenkracht in je broekzak, die kant gaat het op'

Een mondiale doorbraak wacht volgens hem op gebruiksvriendelijke hardware en op veel meer apps. ,,Van de HoloLens krijg je best snel hoofdpijn. Je armen gaan ook zeer doen van het geknijp in de lucht.’’ Doordat er nog niet veel brillen op de markt zijn, valt er met apps nu nog geen geld verdienen, zegt hij.

Je moet met zo’n bril ook gezien willen worden, leren teleurstellende ervaringen met Google Glass, dat in 2012 de grote belofte was maar flopte. Ook vanwege privacyproblemen. Google heeft nu miljarden gestoken in Magic Leap, evenals zijn Chinese evenknie Alibaba.

De nu nog wat plompe headset is een tussenstap, menen zowel De Jong als Robustelli. ,,Een lens op het oog, rekenkracht in je broekzak, die kant gaat het op.’’

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement