Cono, bekend van het kaasmerk Beemster, stimuleert haar melkveehouders om een boerderijwinkel te beginnen. De vrijdag geopende Beemster-winkel van Aukje Nauta en Coos Andreae in Hilaard is de eerste van de Noord-Hollandse zuivelcoöperatie in Friesland.

Lokaal kopen bij de boer is in trek en heeft door de coronacrisis een impuls gekregen. Meer mensen willen graag weten waar hun voedsel vandaan komt. Het aantal agrariërs dat aan huisverkoop doet, neemt dan ook toe. De Noord-Hollandse zuivelcoöperatie Cono speelt sinds ruim twee jaar in op deze ontwikkeling door leden-melkveehouders de mogelijkheid te bieden om een Beemster boerderijwinkel op te zetten. Het initiatief voorziet in een behoefte. Van de 425 aangesloten melkveebedrijven hebben er inmiddels 20 een Beemster boerderijwinkel opgezet.

Verkleinen afstand boer en burger

Cono-directeur Wim Betten (59) sluit niet uit dat het aantal winkels de komende jaren groeit naar zo’n vijftig. Volgens Betten is sprake van een optimale win-winsituatie. ,,Wij helpen de boer aan een extra bijverdienste en met de winkels komen burgers op het boerenerf. We verkleinen de afstand tussen boeren en burger, een afstand die de afgelopen jaren veel te groot is geworden. En we verdienen er als Cono ook aan en daar profiteren weer al onze melkveehouders van. Kijk, de marge die een supermarktketen of een specialiteitenwinkel in rekening brengt, kunnen we nu zelf verdelen.”

Winkel en boer(in) moeten allure hebben

Cono ondersteunt boeren met een boerderijwinkel met raad en daad, maar de benodigde investering is voor rekening van de boer. Daarnaast stelt de Noord-Hollandse zuivelcoöperatie ook een aantal eisen. Zo moet de kwaliteit van de kazen geborgd zijn en moeten boerderij, winkel en boer(in) uitstraling en allure hebben. ,,Klanten moeten gastvrij en vriendelijk geholpen worden, zo werkt dat nu eenmaal”, verklaart Betten, die geboren is in Drachten, opgroeide in Oosterwolde, woonachtig is in Noordwolde en voordat hij in 2012 de overstap maakte naar Cono, locatiedirecteur was van de kaasfabrieken van FrieslandCampina in Workum en Marum.

Betten zou gisteren de eerste Beemster boerderijwinkel in Friesland openen bij Aukje Nauta (38) en Coos Andreae (40) in Hilaard. Die behoren tot de selecte groep van zeven Friese boeren die lid zijn van de Noord-Hollandse coöperatie. ,,Als geboren en getogen Fries had ik dat uiteraard graag willen doen, maar vanwege de coronabeperkingen heb ik er helaas van moeten afzien.”

27 varianten kaas

Lysan (10) en Elyn (5), de dochters van Aukje en Coos, vonden dat geen probleem. Nu mochten zij, in het bijzijn van enkele familieleden, de openingshandeling voor hun rekening nemen. De Beemster-boerderijwinkel, met 27 verschillende varianten Beemster kaas, is in een paar maanden tijd tot stand gekomen. ,,Ein ferline jier krigen wy it fersyk fan Cono om in buorkerijwinkel op te setten. Dus gean mar nij”, verklaart Aukje. Lang hoefden ze er niet over na te denken. Sinds een paar jaar verkopen ze al vlees van de eigen veestapel aan huis. ,,En dat is leuk en it rint prima.”

Lokale producten

Om de aantrekkelijkheid van de winkel te vergroten, bestaat het assortiment uit meerdere lokale producten. Zo liggen er onder meer ook aardappelen, uien en groenten uit het Bildt, chocoladeproducten van Klafa uit Achlum en biologische eieren uit Tzum. Tussen de producten pronken de oorkondes en beeldjes van de 100.000 liter koeien op het bedrijf.

Meelopen

Aukje heeft inmiddels twee van de vier workshops gevolgd die Cono aanbiedt voor het runnen van een boerderijwinkel. Om wat in de stemming te komen, liep ze ook een dag mee bij een collega-boerin in de Beemsterpolder. ,,Dat wie erg leuk. Tusken de kollega’s mei in buorkerijwinkel is it kontakt heel goed. Der wurde in protte ideeën útwiksele.”

De boerin in Hilaard is ook lerares aan de basisschool in Wijnjewoude. Om die reden is de boerderijwinkel in eerste instantie alleen in het weekend en op maandag geopend. Na de zomervakantie wil ze het aantal winkeldagen uitbreiden.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Agrarisch / Landbouw
Instagram
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct