Links Bernd van Woerden en rechts Johan Schaap van het digitale leerbedrijf Brainstud.

Hoe twee Friezen het onderwijs in de vorm van Netflix gieten

Links Bernd van Woerden en rechts Johan Schaap van het digitale leerbedrijf Brainstud. Foto: Ruud Ploeg Fotografie

Twee jonge Akkrumers hebben elkaar gevonden in een digitaal leerbedrijf. Het snelgroeiende Brainstud in Zwolle geeft een hele nieuwe draai aan leren.

Je stierlijk vervelen in het klaslokaal, Bernd van Woerden (27) kent dat gevoel misschien nog wel beter dan wij allemaal. ,,Ik

had al een eigen bedrijf toen ik op ROC De Friese Poort zat’’, vertelt hij. ,,Maar ik vond het allemaal een veel te hoog spek en bonen gehalte hebben. Diep van binnen voelde ik de drang: we gaan dit voor het echie doen.’’ Daarom bedankte Bernd voor zijn mbo-diploma en sloeg hij al na twee jaar de deuren van het ROC (regionaal opleidingscentrum) achter zich dicht.

Zijn vier jaar oudere dorpsgenoot Johan Schaap kende hij uit het wereldje van onlinemarketing en -advertising. ,,We waren elkaars concurrenten’’, bekent Johan. Zelf had de oud-Akkrumer voor zijn studie een tijdje in Taiwan en Kenia gezeten. En hij was bijna klaar met zijn master aan Nyenrode University. Lachend: ,,Ik had toen een huis in de Bijlmer, waarin daarvoor een bordeel had gezeten.’’

Diep van binnen voelde ik de drang: we gaan dit voor het echie doen

In Afrika kreeg Johan voor ogen hoe je het onderwijs anders zou kunnen aanvliegen. Nog altijd krijgen studenten hun lesstof voornamelijk aangereikt door die ene, onaantastbare docent. ,,Zeg maar, het orakel in de klas.’’ Vaak zijn ze ook nog schaars, die leerkrachten. Zeker in een land als Kenia. Wat als je nu digitale leerprogramma’s maakt, met een hele heldere uitleg?

De compagnons legden elk 750 euro in, huurden een scriptschrijver, een goede cartoonist en een landelijk bekende voice-over in en gingen aan de slag. Zo vonden de vers afgestuurde Johan en de voortijdige schoolverlater Bernd elkaar in hun nieuwe bedrijf Brainstud. ING werd een van de eerste klanten. Daarna volgden dienstverlener Capgemini, Shell en de Nederlandse ambassades. Brainstud maakte een instructieprogramma voor Schiphol en ontwikkelde lesmateriaal voor jachtbouwers en onderwijsinstellingen als Friesland College, NHL en Windesheim.

,,Dat doen we niet allemaal met zijn tweeën’’, benadrukt Bernd. Inmiddels telt het bedrijf zestien vaste arbeidsplaatsen, aangevuld met een ploeg van zo’n dertig flexkrachten. In een voormalig postsorteercentrum in Zwolle delen onderwijsdeskundigen, software-ontwikkelaars en vormgevers een hippe kantoortuin. De zaken gaan goed. Brainstud dingt zelfs mee naar de ondernemersprijs FD Gazellen 2020: tussen 2017 en 2019 groeide de omzet met 66 procent naar 1,1 miljoen euro. Dit jaar zetten Johan en Bernd in op 1,6 miljoen euro.

De pandemie speelt daar zeker een rol in. Aanvankelijk ontving de onderwijswereld hun online-aanpak met de nodige weerstand. Die scepsis verdween bij het sluiten van de scholen. ,,Nu zeggen ze: dat jullie ook offline promoten, vinden we raar’’, zegt Johan. Toch wil Brainstud leerlingen verder laten kijken, dan alleen naar een scherm. Je hebt ook een coach van vlees en bloed nodig, iemand die dicht op de actuele praktijk staat.

,,De markt noemt ons het Netflix van het onderwijs’’, vertelt Bernd. Net als bij deze streamingdienst voor films en tv-series kunnen de cursisten van Brainstud ,,een Netflix-achtig tegeltje’’ op hun scherm aanklikken. Dan popt bijvoorbeeld de opdracht tevoorschijn: zorg dat je werkplek schoon is.

De markt noemt ons het Netflix van het onderwijs

Zo langzamerhand hebben de ruim vijftig ROC’s in Nederland wel allemaal kennis gemaakt met Brainstud. ,,Gemiddeld ga ik vijftien keer naar zo’n mbo-opleiding, voordat we een opdracht binnen hebben’’, verzucht Johan. Zijn kompaan: ,,Die ROC’s zitten vaak dicht bij het spoor, ik denk dat Johan wel zo’n beetje in iedere trein in Nederland heeft gezeten.’’

Tegenwoordig ontwikkelt Brainstud niet alleen lesmateriaal, maar ook examens. Momenteel maakt het digitale leerbedrijf voor de Dairy Delta Academy in Ede een lesmethode voor de Afrikaanse melkveehouderij. Johan: ,,Dit is echt een hele goede manier om van je kennis ook een exportproduct te maken.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct