Jan van der Tempel uit Warten is in de race voor een prestigieuze uitvindersprijs Octrooibureau. Hij bedacht een stabiele loopbrug voor tussen schip en platform.

Op volle zee van een deinend schip overstappen naar een offshore platform kan riskant zijn. Uitvinder Jan van der Tempel (47) uit Warten bedacht er iets op. Hij ontwierp een stabiel loopplanksysteem waardoor werknemers vanaf een vaartuig snel en veilig een productieplatform kunnen bereiken.

Deze vinding levert hem een nominatie op voor de prestigieuze Innovatieprijs van het Europese Octrooibureau. Dat wil met de prijs meer bekendheid geven aan hoe octrooieren werkt. Van der Tempel, gepromoveerd in de Offshore Wind, is ,,blij verrast’’ door de nominatie. ,,Het is een hele eer en een erkenning.’’

Loopbrug

Instabiel weer leidt geregeld tot annuleringen van werknemers die naar productieplatforms op zee moeten. Dat gebeurt nu vaak met bootjes, via een touw of loopplanken. Of met een helicopter, maar dat is duur en vereist trainingen van werknemers. De loopplank of ,,Ampelmann’’ is een veilig alternatief gebleken. Hij oogt als een spin met zes grote stalen poten, de hydraulische cilinders. Sensoren op het schip meten de bewegingen ervan en vertaalt die gegevens in commando’s voor deze cilinders. Zij compenseren de beweging van het schip, waardoor de loopbrug stil blijft staan. Zelfs als dat door metershoge golven heen en weer geslingerd wordt.

De Ampelmann (genoemd naar het mannetje met de hoed in het verkeerslicht in de voormalige DDR) kan in acht uur worden geïnstalleerd. Wereldwijd zijn er meer dan 65 in gebruik, voornamelijk in de verhuur. Ampelmann levert tevens de bedieners van de loopbrug, zo’n 120 mensen. Die komen overigens merendeels uit Friesland en Groningen.

Uitvinding

Een animatie die Van der Tempel jaren geleden in Berlijn zag op een conferentie voor windenergie inspireerde hem tot zijn uitvinding. In 2005 maakte hij schaalmodellen en twee jaar later ontwikkelde hij zijn prototype aan de TU Delft. In 2008 begon hij het bedrijf Ampelmann Operations (circa 350 werknemers). Vier maal vroeg en kreeg hij een Europees octrooi op zijn vinding. Dat hielp zijn concept beschermen, stelt hij. ,,Het gaf ons 20 jaar het recht dit systeem te bouwen en gaf ons daardoor een voorsprong op onze concurrenten. Ook hielp het ons bedrijf groeien.’’ Twee maal won hij een rechtszaak van ondernemers die zijn uitvinding wilden namaken.

Al meer dan zes miljoen mensen stapten met de Ampelmann van een schip naar een productieplatform. Recent werd een elektrische Ampelmann ontwikkeld, waarvan er nu tien kleinere in gebruik zijn. Nu worden de hydraulische cilinders nog in beweging gezet door dieselmotoren. Op den duur moet de hele vloot worden geëlektrificeerd. Mogelijk kan ook golfslagstroom er in de toekomst voor worden gebruikt. Op 17 juni hoort Van der Tempel de uitslag.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct