Miljoenenbedrijf Fotocadeau.nl in Kollum gaat op eigen terrein uitbreiden. Het bedrijf kan niet langer wachten, nadat de rechter een streep zette door de aankoop van het oude gemeentehuis. ,,We knallen uit onze voegen.’’

Hij begon met een computertje op een klein kamertje in Amsterdam. Daar drukte hij zijn eerste foto’s op canvas af. Dat was zeventien jaar geleden en nu staat Halbe Boersma (47) aan het hoofd van een miljoenenbedrijf in Kollum. Het heet Fotocadeau.nl en levert afgedrukte foto’s op eigenlijk alles. Op canvas (als poster), vinyl, airtex (een kunststof), hout, aluminium en glas. Op mokken, sleutelhangers, schorten, muismatten, snijplanken, klokken, tassen, lampen.

,,We willen ook een lijn met houten puzzels opzetten. En we komen binnenkort met bedrukte spatschermen, inductiebeschermers, fleecedekens en handdoeken.’’

Omzet van meer dan 10 miljoen euro

CanvasCompany is het merk, maar er zijn nog 25 andere websitenamen. Fotocadeau (150 werknemers, 100 fte’s, omzet meer dan 10 miljoen euro) zetelt in een ,,oude schuur’’ in Kollum, zoals Boersma het zelf omschrijft. ,,We knallen uit onze voegen.’’ Daarom wilde hij het oude gemeentehuis in Kollum graag kopen. De deal leek rond, tot twee anderen die ook hadden ingeschreven op de openbare verkoop, zijn aankoop begin dit jaar met succes bij de rechter aanvochten. ,,Er is een hoop onzin over ons geschreven’’, blikt Boersma terug. ,,Dat wij zware industrie zouden zijn, terwijl we in categorie 1 zitten. Dat heeft een onafhankelijke onderzoeker bevestigd. Onze printers zijn zo veilig dat ik die op de slaapkamer van mijn jongste zoon zou zetten. Hinderlijk geluid produceren we niet.’’

Boersma hoopt nog dit jaar overeenstemming te bereiken met de gemeente Noardeast-Fryslan over de aankoop. ,,Wij hebben het beste plan.’’ Toch kan hij zo lang niet wachten, omdat hij van start wil met de nieuwe lijn houten puzzels. Daarom laat hij deze maand een uitbouw aan de huidige loods bouwen van 1500 vierkante meter, een investering van enkele tonnen. Want de onderneming groeit als kool.

Omzet groeide met 60 procent in coronatijd

In coronajaar 2020 nam de omzet maar liefst met 60 procent toe. Dit jaar verwacht Boersma een omzetgroei van 45 procent. ,,Mensen zitten thuis en kunnen hun geld niet uitgeven’’, stelt hij. ,,Ze gaan hun huis verfraaien met een mooie poster of door ons bedrukt zwart-wit behang. Dat is nu heel hip. Of mensen geven een ander een foto op doek cadeau. Online is sowieso gegroeid.’’

Maar ook nieuwe producten en een uitgekiende marketing stuwen de verkoop. ,,Je kunt alles bedrukken. Ik word er blij van.’’ Foto’s zijn emotie, weet Boersma. ,,Er hangt altijd een gevoel aan.’’

Een collega bij zijn vroegere werkgever Telfort tipte hem ooit ze af te drukken op canvas. Boersma leende indertijd 15.000 euro voor een printer en begon. ,,Je moet wel een slechte ondernemer zijn, wil je daar geen succes van maken’’, grapt hij. De verkoop ging als een speer. Vooral ook door de ,,supermooie website’’ die hij had laten maken. ,,Ik stond bovenaan Google. Daar hoefde je zeventien jaar geleden nog niet heel veel voor te betalen.’’

Eigen goedkopere concurrent

In 2005 verhuisde Boersma naar een pand in zijn geboortedorp Burum. Een opdracht van ICS Visacard – dat actieflyers met kortingsbon voor een canvasfoto aan zijn 1,7 miljoen klanten wilde meesturen – bezorgde het bedrijf een grote omzetstuw. In 2005 bedroeg die een half miljoen. Het jaar daarop won Boersma de Jonge Ondernemersprijs van het Noorden. Het bedrijf, dat in 2008 in Kollum neerstreek, bleef groeien.

Om concurrentie tegenwicht te bieden bedacht Boersma zijn eigen goedkopere concurrent, Topdoek.nl. ,,Dat is 100 procent van ons. We leveren dezelfde kwaliteit als ons merk CanvasCompany. Alleen tegen een lagere prijs. Het enige verschil is dat CanvasCompany telefonisch bereikbaar is. Topdoek alleen via de mail. ’’

Ook voor België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk heeft het Kollumer bedrijf speciale websites en klanten. Het einde is nog lang niet in zicht. ,,We zijn met nieuwe concepten bezig. Ik heb tien ICT’ers in huis, maar kan er nog tien bij hebben voor het bouwen van websites.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct