Archieffoto vLC

Fietsproducent Accell in Heerenveen zingt het coronavirus eerst nog wel even uit

Archieffoto vLC

Met zijn huidige voorraad kan de Accell Group in Heerenveen het coronavirus eerst nog wel uitzingen. De fietsproducent presenteert echter een magere winst.

Een jaar geleden kondigde topman Ton Anbeek aan dat zijn fabrieken in Heerenveen zullen groeien. Destijds dwongen nieuwe tegenslagen in Noord-Amerika de ruim drieduizend werknemers tellende multinational acht van zijn elf productielocaties te sluiten. Heerenveen, met toen nog zeshonderd medewerkers, profiteert daarvan, beloofde Anbeek toen.

Hoe dat heeft uitgepakt, blijft vooralsnog duister. Op de dag dat het beursgenoteerde Accell zijn jaarcijfers publiceert, blijft het doof voor zulke vragen. De producent van fietsmerken als Batavus, Sparta en Koga verkocht halverwege vorig jaar zijn verliesgevende activiteiten in Amerika voor het symbolische bedrag 1 dollar.

Belastingmeevaller

De verkochte merken Diamondback, Redline en IZIP leveren nog altijd een min van 56,5 miljoen euro op. De Nederlandse fiscus toonde zich echter barmhartig: vanwege dat teleurstellende Amerikaanse avontuur hoefde Accell over 2019 geen vennootschapsbelasting te betalen, een meevaller van 21,4 miljoen euro.

Over het hele jaar zag het bedrijf zijn omzet met 7,5 procent groeien naar 1,11 miljard euro. De winstcijfers ogen minder fleurig. Zo kelderde de nettowinst met 86 procent naar 2,8 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat groeit met 16,6 procent naar 60 miljoen euro.

De aandeelhouders krijgen 30 cent per aandeel uitgekeerd. Vorig jaar verhandelde Accell zo’n 943.000 fietsen. Vooral de verkoop van e-bikes (plus 11 procent) en vrachtfietsen (plus 47 procent) stegen aanzienlijk.

Traditionele fiets

De handel in traditionele tweewielers zakte daarentegen met 13 procent. Accell noemt met name Turkije als tegenvallende afzetmarkt. Over de hele linie draagt de traditionele fietsverkoop nog voor slechts 16 procent bij aan de totale omzet.

De fabrikant rekent voor dit jaar op betere resultaten, onder meer vanwege de gewilde Batavus Finez en het vrachtfietsenmerk Babboe. De uitbraak van het coronavirus kan op de langere termijn wel vervelend worden. ,,Onze huidige voorraadniveaus bieden wat buffer, maar we verwachten langer levertijden voor bepaalde componenten, die de introductie van nieuwe innovatieve fietsmodellen kunnen vertragen.’’

home
net-binnen
menu