Faber Audiovisuals uit Sint Annaparochie gaat veel actiever worden in Esports , online-gamen in wedstrijdverband. Het Friese bedrijf wordt de vaste partner van H20 Esports Campus in Amsterdam.

Op de campus in Amsterdam vinden wekelijks virtuele massa-evenementen plaats met spelers uit de hele wereld. Ze gaan de competitie aan in games als Counter Strike, FIFA, League of Legends, Starcraft, Heartstone of Overwatch. Dat gebeurt op dit moment in virtuele arena’s. Maar er is ook een echte arena, die na coronatijd heropent.

Toppers verdienen miljoenen

,,De toppers verdienen miljoenen’’, zegt Cees-Jan Faber, directeur van Faber Audiovisuals. ,,Nog even en electronic sports is groter dan echte sporten. Het is echt gigantisch.’’

Faber (200 werknemers) was internationaal groot in de wereld van de live events (sport, televisieshows). Maar toen die stilvielen vanwege corona verlegde het bedrijf de aandacht naar virtuele evenementen.

Altijd bij het allernieuwste

Daarom komt de technologische creativiteit op H20 Campus voor Faber als geroepen. ,,Er zijn daar allerlei start-ups die zich bezighouden met esports . Het is een hele innovatieve omgeving. Zo zijn we altijd in de buurt van het allernieuwste.’’

Het partnerschap betekent dat Faber exclusief leverancier wordt van de virtuele studio waarin digitale events worden georganiseerd. Faber zal de studio ook zelf gebruiken.

Vissen uit talentenbak

,, Live events komen na corona zeker terug, maar digitale events gaan echt niet weg. Het wordt hybride. Ik zie niet snel meer gebeuren dat een groot bedrijf tweeduizend mensen naar de RAI in Amsterdam stuurt. Wel twee. En al die anderen zijn virtueel aanwezig.’’ Die treffen elkaar in live streams in een kunstmatige 3D-wereld.

Een team van Faber dat toch al in en nabij Amsterdam werkte, krijgt H20 als nieuwe thuisbasis. Voor het ontwikkelen van nieuwe virtuele evenementen zal Faber ook vissen uit de talentenbak van H20 Campus. Studenten worden er opgeleid in de nieuwste technologieën.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct