FOTO CATRINUS VAN DER VEEN

Een echt duurzaam ontwerp

FOTO CATRINUS VAN DER VEEN

Uit het brein van ontwerper Mark van der Woning ontspruiten talloze ontwerpen. Hij wil niet met de stroom meezwemmen, maar toch een groot publiek bedienen.

Mark van der Woning kan alles ontwerpen. Zijn portfolio gaat van vouwbare bloemvazen van kunststof tot tafels van hout en glas en klapschaatsen voor op Scandinavische meren. ,,Daar ben ik als industrieel ontwerper voor opgeleid”, zegt hij. Al maakt hij wel een voorbehoud. ,,Ik moet wel iets hebben met een onderwerp. Me kunnen inleven om het van alle kanten te bekijken en tot een goed ontwerp te komen. Ik maak niet zomaar iets. Het gaat erom wat je ermee wilt. Wat de functie wordt.”

Jarenlang ontwierp hij voor Batavus en Philips. Zijn hand is te zien in fietslampen en koffiezet-apparaten. Hij deed het met plezier maar toch begon het te knagen. ,,Ik heb er een geweldige tijd gehad”, zegt hij. ,,Maar het gaat bij grote bedrijven toch vaak om de korte termijn. Je scherpt telkens het ontwerp aan zodat het weer past bij het nieuwe seizoen.”

,,Het is continu zoeken naar wat direct aansluit”, vervolgt Van der Woning. ,,Dat moet ook, want de tijd om te vermarkten is best kort.” Het is alleen niet hoe hij het liefste werkt. ,,Ik kijk liever op een andere manier naar een ontwerp. Wat is tof om te maken? Hoe gebruiken we dit product over tien jaar? Dat deden we bij Philips ook, maar de uitkomst was anders, ik zag het naar mijn mening te weinig terug.”

Sinds begin dit jaar is hij voor zichzelf begonnen. ,,Daar heb ik wel een tijd over getwijfeld. Is dit voor mij de goede manier?” Uiteindelijk bleek hij de juiste keus te hebben gemaakt. ,,Ik voel me heel vrij.”

Op een industrieterrein in Heerenveen heeft hij een unit. De ruimte staat propvol met een draai- en freesbank uit de jaren zestig - ,,zelf gerestaureerd” - die hij gebruikt om prototypes te maken. ,,Als je het in handen hebt, kan je toch beter zien hoe het werkt.”

Ook staat er een grote Citroën DS en een uit elkaar gehaalde bestelwagen van dezelfde autoproducent die hij om wil bouwen. ,,Er komt de motor van een BMW in, zodat hij wat pit heeft.” De tafel waaraan hij zijn lunch eet, is een prototype dat hij maakte voor een klant. De onderkant van het blad voelt ruw, ,,die moet ik nog eens afwerken”.

De apparaten, auto’s en spullen in zijn loods sluiten aan bij zijn ontwerpfilosofie. ,,Het moet duurzaam zijn”, zegt hij. Met duurzaam bedoelt hij niet zozeer dat het ‘groen’ is. Wel dat het niet snel stuk moet gaan. ,,Dat vind ik heel belangrijk. Met een product moet je een band op kunnen bouwen. Het moet van jou voelen, zodat je het lang gebruikt en het laat repareren als het stuk is. Op de lange termijn is dat ook beter voor deze wereld.” Hij ziet het als zijn taak. ,,Je kunt wel meegaan in de grote stroom. Maar soms is het ook nodig om ergens op een andere manier naar te kijken.”

Bij Philips en Batavus ontwierp hij voor de massa. Nu zijn de oplages kleiner, al werden van het bloemvaasje 135.000 exemplaren geproduceerd en worden de klapschaatsen die hij ontwierp in heel Nederland verkocht.

Toch probeert hij uiteindelijk wel weer een groot publiek te bereiken. ,,Ik probeer iets te ontwerpen voor een bepaalde niche. Dat het me lukt om genoeg te verkopen, zodat ik kan leven van de ontwerpen die ik zelf maak.”

Vooralsnog schiet het alle kanten op. Hij heeft allerlei ballen in de lucht. Verliest hij dan nooit de focus? ,,Ik vind het wel fijn. Mijn hoofd is altijd bezig. En als ik even vastzit met het ene, kan ik verder met het andere.” Al blijft hij niet maandenlang met iets om pielen. ,,Uiteindelijk moet er wel resultaat komen. Anders blijft er teveel openstaan en krijg ik nooit iets af.”

,,Ik wil nog echt heel veel doen”, verzucht hij. ,,Al die dingen uitvinden. Daar geloof ik in en kijk ik naar uit.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct