Fabrikant Anton Rosier in de nieuwe elektrische, overdekte Carver. De driewieler heeft een gepatenteerde kanteltechniek, waardoor hij wel door de bochten lijkt te zweven.

De opmars van de elektrische Carver Cargo

Fabrikant Anton Rosier in de nieuwe elektrische, overdekte Carver. De driewieler heeft een gepatenteerde kanteltechniek, waardoor hij wel door de bochten lijkt te zweven. FOTO NIELS WESTRA

In het Leeuwarder straatbeeld verschijnt binnenkort een nieuw bestelwagentje. Het is de elektrische Carver Cargo. Afnemers zijn vooral horecaondernemers. Maar de markt is groter. Carver opent volgende week zijn eerste verkoopkantoor in het buitenland.

‘Maar vallen die pizzadozen dan niet om?’ Anton Rosier van Carver krijgt die vraag heel vaak over de Cargo-versie van de elektrische, overdekte driewieler. Op zijn smartphone laat hij dan direct een grappig filmpje zien: een volle emmer water achterin de laadruimte van de Cargo. En een in een bestelbus. Door de gepatenteerde kanteltechniek zweeft het elektrische voertuig door de bochten. ,,Maar die emmer blijft rechtop staan, zie je wel?’’ grijnst Rosier. ,,Net zoals je kopje koffie in een vliegtuig recht blijft staan als het toestel draait.’’ De emmer in de bus is dan al omgerold.

De Cargo is het nieuwe type Carver dat dit najaar versneld op de markt is gebracht. Door corona draaien bezorgdiensten immers overuren en horecaondernemers bezorgen meer thuismaaltijden. Daar speelde de Leeuwarder onderneming op in. De Cargo kan maximaal acht kratjes bier en meer dan 20 pizzadozen vervoeren. Diverse restaurants en lunchrooms in Leeuwarden en Dokkum waaronder De Wok (4), lunchroom Haagens (2) en sushirestaurant Doozo (6) hebben ze al besteld, net als schoonmaakbedrijf Nivo Noord. ,,Het loopt harder dan we kunnen bijhouden”, zegt Rosier. Willem Nicolai van Doozo, (afhaal, catering) is enthousiast: ,,Voor afstanden tot zo’n drie kilometer buiten de stad bezorgen we straks met de Cargo, in plaats van met de auto. De vormgeving is mooi en het voertuig is wendbaar.” Als ander voordeel noemt hij dat iemand met een scooterrijbewijs er ook in kan rijden. ,,En als het regent zit je droog.”

Winst voor het milieu

De ‘gewone’ Carver, waarvan de eerste vorig jaar zomer werden afgeleverd, is een hip ogende elektrische, overkapte driewieler (maximum snelheid 45 km, actieradius 100 km) bedoeld voor stads- en woon-werkverkeer. Nu de binnensteden dichtslibben kan de Cargo een alternatief zijn voor de vervuilende en lawaaierige bestelbusjes van koeriersdiensten, meent Rosier. De winst voor het milieu is dan ook groot, meent hij. ,,Een elektrisch voertuig geeft geen uitstoot van CO2. Belangrijk, als je nagaat dat 80 procent van het vrachtverkeer in steden uit bestelbusjes en –auto’s bestaat.”

De assemblage van de Carvers is nu weer op peil. Door de corona-uitbraak begin dit jaar lag die enkele maanden vrijwel stil. Voertuigen werden er amper afgeleverd, doordat onderdelen niet leverbaar waren. Nu heeft de onderneming last van geschrapte evenementen en beurzen, waar het autootje voorheen te bewonderen was. Daarom zoekt Carver andere manieren om meer bekendheid te krijgen. ,,In Groningen heeft Bourguignon Lease een Carver Cargo een maand lang gratis beschikbaar gesteld aan restaurant Wadapartja voor bezorging van thuismaaltijden’, vertelt Rosier. ,,De Cargo is voor ons een soort rijdende showroom. Bourguignon, wij en Wadapartja profiteren er alledrie van. We helpen elkaar de winter door”, grapt hij. Over eenzelfde deal is hij in gesprek met drie restaurants in Amsterdam.

Parkeerplek

Ook installatiebedrijven en thuiszorginstellingen hebben interesse in de Cargo, stelt Rosier. ,,Voor een parkeerplek betaal je met een Cargo de helft van wat je voor auto of busje betaalt. Dat omdat de Cargo nog geen meter breed is.’’

In Hamburg wordt volgende week het eerste verkooppunt van de Carver buiten Europa geopend. De onderneming werd hiervoor benaderd door Evectro dat scooters verhuurt en verkoopt: ,,Hamburg is heel dichtbij. Dat is het voordeel als je in Leeuwarden zit”, stelt Rosier. Een verdere uitrol in Europa is aanstaande. Carver is in gesprek met partijen in Parijs en Londen. Maar een Europese uitbreiding vergt wel nieuw kapitaal. Daarvoor zijn zeker enkele miljoenen euro’s nodig. ,,We gaan voor extra groei’’, verklaart Rosier. ,,Hoe sneller de uitrol, hoe sneller onze groei. Ons product is goed. Er is een markt voor, dus we gaan op zoek naar investeerders.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct