De binnenstad van Leeuwarden moet zich opnieuw uitvinden: deze plannen zijn er in Duitsland

Drukte in een winkelstraat in Gelsenkirchen. De foto is van voor de wereldwijde coronapandemie. Foto: Pixabay

Misschien wel sterker dan in Friesland en Nederland heerst in Duitsland het besef dat steden met elkaar in concurrentie zijn. In heel veel binnensteden worden plannen gesmeed voor de periode na corona. Een greep.

In Bremerhaven bereidt het stadsbestuur een grote tegoedbonnen-actie voor. Wie een bon van 100 euro koopt, kan er in de binnenstad voor 120 euro mee kopen. Bremerhaven heeft ook de universiteit ingeschakeld om zelfstandige winkeliers te helpen met online verkoop. Daarnaast heeft de stad een wedstrijd uitgeschreven. Drie startende ondernemers met unieke plannen, niet concurrerend voor de andere winkels, krijgen tien maanden gratis huur, betaald uit een publiek fonds. Eén van de winnaars is een kunstenaar die lichtkunst verkoopt.

Mühldorf spant zich in om handwerkslieden naar de binnenstad te lokken. Schoenmakers en kleermakers happen toe, maar bijvoorbeeld ook een timmerman.

Gelsenkirchen probeert nieuwe combinaties uit in grote panden die verlaten zijn door de grote ketens. Een voormalig warenhuis herbergt nu restaurants, winkels, de stadsbibliotheek, een centrum voor volwassenenonderwijs en appartementen voor senioren. Die strategie passen meer steden toe. Elders worden combi’s gemaakt met bioscopen, kleuterscholen en werkplaatsen.

In Holzminden koopt een burgercoöperatie leegstaande panden in de binnenstad en verbouwt die tot woon/werk-appartementen en in Osnabrück stunt een warenhuis met een inpandige, kunstmatige golf voor surfers.

Overal in Duitsland beseffen ondernemers dat ze meer dan ooit ervaringen moeten verkopen. Ook proberen veel steden de binnenstad gezins-vriendelijker te maken door speelplaatsen voor kinderen in te richten. Met marketingplannen proberen ze bovendien de verwachte groei van het binnenlandse toerisme hun kant op te buigen. Hotels in München zoeken het wel heel dichtbij: zij verleiden burgers uit de eigen stad tot hotelovernachtingen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Serie De binnenstad kraakt