Van een roze wolk in een diep gat vallen en daar weer vol nieuwe plannen uitklimmen. Dat is in een notendop het jaar 2020 voor de Leeuwarder ondernemer Danny Membre. Als Arjen Lubach in Zondag met Lubach op 27 maart zijn bedrijf Rumag in een negatief daglicht zet, zakt de grond onder zijn voeten vandaan. Hij blikt terug op de storm die daarop volgt.

Alles lacht Danny Membre toe voor de bewuste televisieuitzending. Membre is mede-eigenaar van Rumag, een platform dat bereik en invloed op social media verkoopt met campagnes en merchandise. Het bedrijf groeit als kool. Al vaker stelt Rumag z’n bereik, opgebouwd door het delen van eigenzinnige quotes met puntjes ertussen, beschikbaar aan goede doelen. Soms is dat bekend (Bas Smit en T-shirts voor het Prinses Máxima Centrum), in andere gevallen gebeurt dat zonder ruchtbaarheid. In zijn programma bekritiseert Arjan Lubach een actie voor het Rode Kruis. Er zou door Rumag geld aan worden verdiend en het platform profileert zich met ‘gestolen’ teksten. Na de televisie-uitzending volgen berichten over het platform en de vermeende strijkstok op alle nieuwsmedia.

Hoe kijk je er nu op terug?

,,We zaten met Rumag op een roze wolk en waren ons van geen kwaad bewust. We vonden juist dat we goed bezig waren. We hadden zo veel social media power, met dat bereik wilden we ook goede dingen doen. Daar hebben we geen cent aan verdiend. Het is gewoon niet waar wat is beweerd over de actie. Maar een weerwoord heeft op zo’n moment niet veel zin. Stilzitten terwijl je wordt geknipt en geschoren. Ik wil Lubach niet onderuit trekken, maar het is lastig als satire en journalistiek door elkaar lopen. Wij hebben invloed en bereik met ons platform, hij heeft dat met zijn programma ook. Daar moet je verantwoord mee omgaan. Het was overal in het nieuws en degene die als eerste het bericht plaatst, zet de toon. Daarna nemen anderen het zonder te controleren over. Onze medewerkers moesten zich verantwoorden tegenover vrienden en familie. Later heb ik een goed gesprek gehad met Arjen. Uiteindelijk heeft hij met zijn tegenactie ook nog bijna drie ton opgehaald voor het Rode Kruis. Dat was anders niet gebeurd.’’

Waarom is mede-oprichter en CEO Thijs van der Heide bij Rumag opgestapt ?

,,Dat was een keuze van Thijs zelf. Hij was persoonlijk aangepakt op televisie. Dat gun je niemand. Ook al was het niet zoals werd beweerd, er is wel iemand verantwoordelijk. Het is extra zuur, juist hij was als creatieve geest degene die moeite had met de commerciële kant en meer voor goede doelen wilde doen.’’

Wat voor gevolgen had de ophef verder gehad voor het bedrijf?

,,We zijn zeker een miljoen aan orders en toekomstige samenwerkingen misgelopen, waarschijnlijk meer vanwege de coronacrisis dan door de uitzending. Er is nooit gezegd dat het vanwege de uitzending was. En van de bestaande klanten heeft niemand gezegd dat ze met ons zouden stoppen. Er zijn tien medewerkers vertrokken. Corona is daarbij een storm in de storm.’’

Je schrijft in een serie bijdragen op LinkedIn waarin je terugblikt op de gebeurtenissen dat je je een aantal dagen terugtrok in een hotel. Waarom deed je dat?

,,Op de avond van de uitzending ontplofte mijn telefoon. Ik werd platgebeld. Ik wilde de drukte weghouden van thuis, in Leeuwarden. De adrenaline heb ik gebruikt om keihard te werken. Het was net als liefdesverdriet: ik doorliep die fases: ontkenning, boosheid, vechten en uiteindelijk acceptatie. De berichtgeving heeft iedereen in het bedrijf geraakt. We wisten niet hoe het eruit zou gaan zien voor ons, maar de storm is gaan liggen al liggen we nog steeds onder een vergrootglas.’’

Naast de Rode Kruis-actie was er ook kritiek op het gebruiken van teksten van anderen, zoals die van de Meilandjes en Bram Krikke. Wat doen jullie nu anders?

,,De quotes die we schrijven moeten 100 procent origineel zijn, maar we zullen vast nog wel eens een foutje maken. Het blijft mensenwerk. Onderling communiceren we beter en hanteren het vier ogen-principe, alles wordt nog een keer door anderen bekeken. We zijn waakzamer. Verder zijn we bezig met het doel dat we altijd hadden, het grootste platform worden van Nederland en België. We komen harder dan ooit terug.’’

Naast Rumag zijn er dit jaar ook nieuwe zakelijke bezigheden op je pad gekomen: je bent manager van Andy van der Meijde en YouTuber Qucee.

,,Door toeval ben ik manager geworden van Andy. Ik kon hem helpen om zijn gehackte Instagram-account terug te halen en zo kwam van het een het ander. Het was helemaal niet de bedoeling om manager te worden, het is me overkomen. We zijn bezig om met hem, Qucee en Humberto Tan een nieuw voetbalprogramma op te zetten. Ook komt hij weer terug op televisie met Melissa. Andy is een topper om mee te werken. Hij maakt van het leven een feestje en is bijna altijd vrolijk. Qucee is een entertainer, Youtuber en muzikant pur sang. Het is een jongen met ontzettend veel talent. Die het in zich heeft om een van de grootste influencers en BN’er van Nederland te worden. Hij kan de rest ontstijgen als hij zijn focus houdt. Echt een jongen om in de gaten te houden. Ook zijn sinds kort Humberto Tan, Ta Joela en onze Friese trots Marijn Kuipers aangesloten. Daarnaast werk ik voor de Tevreden Group waar jonge talentvolle voetballers en voetbalsters worden begeleid door oud-profs als Brian Tevreden, Edson Braafheid en Sergio van Dijk.’’

Ben je veranderd door wat je overkwam het afgelopen jaar?

,,Persoonlijk heeft het me geleerd om me kwetsbaarder op te stellen. Iets minder koppig ook en wat meer olifantshuid. Het was de moeilijkste periode uit mijn ondernemerschap, maar ik wilde er niet in blijven hangen. Ik blijf de jongen die ambitie heeft. Ik vind het nog steeds leuk om succes te hebben, net als destijds met Club Red in Leeuwarden. Deze tijd heeft me ook weer wat gebracht. Daar ben ik best een beetje trots op.’’

loading

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Interview
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct