De voormalige Damen Shipyard Bergum. Foto Damen

Damen Shipyards trekt zich nu helemaal terug uit Burgum (en dat raakt tientallen banen)

De voormalige Damen Shipyard Bergum. Foto Damen

Scheepsbouwer Damen Shipyards wil af van zijn vestiging in Burgum. De engineeringsafdeling met nu nog ruim vijftig werknemers wordt of verkocht of overgeplaatst.

Door de pandemie is het noodlijdende Damen nog verder in het moeras gezakt. Daarom wil het concern 1050 van zijn 13.000 arbeidsplaatsen afstoten. De grootste klappen vallen in Roemenië, waar 870 arbeidsplaatsen sneuvelen bij de werven aan de Donau en de Zwarte Zee. In Nederland staan 173 banen op de tocht bij de vestigingen in Gorinchem, Schiedam en Burgum.

,,Dat kunnen er ook minder worden’’, zegt Carl Kraijenoord van FNV. ,,In dit stadium staat nog niet vast hoe de reorganisatie er precies uit gaat zien. De details moeten nog verder worden uitgewerkt.’’ Damen verwierf dit voorjaar weliswaar miljardenorders voor de bouw van acht fregatten voor Duitsland, Nederland en België, maar vorig jaar schoot het bedrijf voor 287 miljoen euro in het rood. Nog niet eerder boekte de 93-jaar oude onderneming zo’n groot verlies. De uitbraak van Covid-19 heeft de situatie nog nijpender gemaakt.

Onheilsboodschap

Het personeel zat dan ook al langere tijd op een onheilsboodschap te wachten. Om aan die knagende onzekerheid een einde te maken, stelde de directie haar medewerkers vlak voor hun vakantie schriftelijk op de hoogte van de ingrijpende reorganisatieplannen. Burgum wordt er nadrukkelijk in genoemd.

De werf aan het Prinses Margrietkanaal stopte zeven jaar geleden al met het bouwen van schepen. Dat besluit kostte destijds dertig van de ruim tachtig werknemers hun baan. Sindsdien werken er in de Friese vestiging voornamelijk nog managers, engineers en scheepsarchitecten. Ze ontwerpen containerschepen, tankers, veerboten en offshoreschepen. Dat is het segment in de scheepsbouw dat al wat langer kwakkelt.

Boventallig

,,Het gaat om vijftig tot zestig mensen’’, weet Kraijenoord. De vakbondsbestuurder heeft nog niet met ze kunnen praten. Alle werknemers in Burgum zijn boventallig verklaard. Dat betekent niet dat ze allemaal op straat belanden. Het vastgoed in Burgum werd in 2018 al verkocht, nu heeft Damen ook zijn Friese ontwerpafdeling zelf in de etalage gezet.

,,Het zijn mensen die jarenlang kennis en vaardigheden hebben opgebouwd, daar kan ook internationaal belangstelling voor bestaan.’’ Als verkoop niet lukt, wil Damen een groot deel van de scheepsontwerpers overplaatsen naar Gorinchem of Schiedam. Dat betekent niet per se dat ze ook zelf moeten verhuizen of forenzen, denkt de vakbondsbestuurder. ,,Wat we in de coronatijd hebben geleerd, is dat je heel goed vanuit huis kunt werken.’’

Altijd vooraan

In tijden dat de economie stroever gaat lopen, staan scheepswerven bijna altijd vooraan bij het opvangen van de klappen. Dat heeft te maken met de lange voorbereidingstijd die aan het bouwen van een schip vooraf gaat. De schepen die nu nog worden gebouwd, zijn al ver voor de corona-uitbraak aanbesteed. Met een crisis in het vooruitzicht laten nieuwe opdrachtgevers het massaal afweten.

Thecla Bodewes

Op basis van het jaarverslag over 2018 meldde het Friesch Dagblad eerder deze week dat Thecla Bodewes Shipyards zijn vier werven in Harlingen, Stroobos, Meppel en Kampen reorganiseert. Daarbij zouden twaalf van de in totaal negentig vaste krachten afvloeien. Thecla Bodewes heeft dit nog niet aan deze krant bevestigd.

,,Als het om minder dan twintig ontslagen gaat, dan blijft dat buiten ons gezichtsveld’’, zegt teamleider Johan Weijenberg van FNV Metaal Noord. ,,Die mensen krijgen een vaststellingsovereenkomst aangeboden. Wij hebben al wel een paar vaststellingsovereenkomsten voorbij zien komen, ook bij Bodewes vandaan.’’

'Ik hou mijn hart vast'

Toch heeft Weijenberg niet het idee dat de pandemie tot nu toe veel slachtoffers heeft gemaakt onder het noordelijk bedrijfsleven. ,,Als ik naar Friesland, Groningen en Drenthe kijk, dan kan ik het aantal reorganisaties op een hand tellen.’’ Vijf dus. ,,Ik hou wel mijn hart vast, voor als er een tweede lockdown aan zit te komen.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct