De Willemshaven van Harlingen.

Corona deert Harlinger havenbedrijf nauwelijks

De Willemshaven van Harlingen. Foto Catrinus van der Veen

De coronacrisis heeft het Harlinger havenbedrijf vorig jaar niet nadelig beïnvloed. Er werd meer overslag en omzet geboekt.

De pandemie mag dan de zeventig schepen van de bruine vloot in 2020 grotendeels aan de kade hebben gehouden, met andere bedrijfstakken in de haven ging het juist beter. Zo steeg de containeroverslag van 23.673 teu (Twenty feet Equivalent Unit) in 2019 naar 28.000 teu in het afgelopen jaar, een groei van 20 procent.

Het bulktransport (vooral zout, zand en grind) zakte daarentegen enigszins in. Met een totaal van 1,6 miljoen ton boekte de zeevaart 6 procent minder dan een jaar eerder. Er kwamen wel 64 zeeschepen minder naar Harlingen, de teller bleef staan op 522. Met 1946 scheepsbezoeken deed de binnenvaart, goed voor 2,5 miljoen ton, de Friese havenstad eveneens iets minder vaak aan.

De visserij meerde in 2020 4.435 schepen in Harlingen af. Met de Brexit is de haven is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Scheveningen, aangewezen als douaneplaats. Dat betekent dat Britse vissers hun vangst in Harlingen mogen aanlanden. ,,We hebben al enkele Britse Kanaalvissers hier gehad’’, vertelt havendirecteur Paul Pot.

Hij is blij met de resultaten van Port of Harlingen, maar Pot maakt zich wel zorgen over de toeristische sector. ,,De bruine vloot bijvoorbeeld, we houden het voor de gemeente bij, maar valt niet onder ons bedrijfsrisico, dat gaat natuurlijk niet goed.’’, zegt de directeur. ,,Ik denk dat daar wel zo’n twee tot drie ton verlies op zit.’’ Ook de cruiseschepen, een jaar eerder nog 49 stuks, bleven in het coronajaar weg.

De 215 bedrijven in de Port of Harlingen (1.712 directe arbeidsplaatsen) vertegenwoordigen een directe waarde van 200 miljoen euro. Als je de schil van toeleveranciers daar nog bij op telt, kom je op nog eens 100 miljoen euro en 1610 banen uit. De Port of Harlingen profiteerde vorig jaar van een groeiende afbouw van schepen van Spaansen en werfbaas Thecla Bodewes.

Het havenbedrijf plukte echter ook de wrange vruchten van de tegenslag bij Rederij Doeksen, dat zijn beide nieuwe veerboten veel langer aan de afbouwkade moest houden dan gepland. De haven is afgelopen jaar wel enkele vaste klanten kwijt geraakt. De drie schepen van Vroon Offshore die begin 2017 arriveerden, zijn inmiddels naar elders vertrokken om gesloopt te worden. Ook de Joint Runner I ligt inmiddels niet meer in Harlingen aan de ketting.

Om havengeld te besparen is het schip dat de faillissementen van de werven Peters in Kampen en Barkmeijer in Stroobos op naam heeft staan, in november naar Kampen gebracht. De half afgebouwde pijpenlegger, dat een gat van 5 miljoen euro in de Barkmeijer-financiën sloeg, zal op last van de Rabobank worden geveild.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct