Terherne vanuit de lucht. FOTO GOOGLE

CDA stelt Kamervragen over DCI in Joure: controleert China onze plezierjachten?

Terherne vanuit de lucht. FOTO GOOGLE

Een keuringsinstituut voor de pleziervaart in Joure is opgekocht door Chinezen. Het CDA vreest de lange arm uit Peking en stelt er Kamervragen over.

Na een lange carrière verkocht Franke Hoekstra in 2018 zijn aandelen van de Dutch Certification Institute (DCI), een particulier bedrijf in Joure dat door de rijksoverheid is aangewezen voor het keuren van scheepsonderdelen en jachten. Twee jaar later trokken werknemer Roel Bijlsma en manager Ynte de Hoop, de beide nieuwe eigenaren, een Chinese grootaandeelhouder aan boord.

De Noa Testing & Certification Group stuurt vanuit Shanghai meer dan duizend inspecteurs en ingenieurs aan. Een voorganger van Noa werd in 1955 opgericht door het Chinese ministerie van Machinerie. Tegenwoordig zijn er ook vestigingen in Londen, New York en Frankfurt. En nu dus ook in Joure.

Waarom zijn Bijlsma en De Hoop met de Chinezen in zee gegaan? ,,We zijn beiden op leeftijd’’, legt Bijlsma uit. ,,En als je zo’n bedrijf toch verder wilt uitbouwen, dan kun je van zo’n groot bedrijf heel veel steun krijgen. In zo’n groter geheel kun je gemakkelijker schakelen. Voor ons was dit een sprong om aan het werk te kunnen blijven.’’

Bij het CDA zijn ze er niet gerust op. De partij ontving alarmerende signalen uit de Nederlandse jachtbouwwereld. Leeuwarder Harry van der Molen is een van de vijf parlementariërs die bij de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de minister van Economische Zaken aan de bel heeft getrokken.

De CDA’ers vinden het zorgwekkend dat een Chinees bedrijf eigenaar kan worden van een Nederlandse keuringsinstantie met een publieke taak. ,,In hoeverre is hier sprake van een risico voor onze economische veiligheid’’, zo vragen de politici zich af. Zou de Chinese overheid nu vertrouwelijke bedrijfsinformatie kunnen bemachtigen?

Vergroten van invloed Chinese overheid in Nederland

,,Ik sta hier van te kijken’’, reageert Bijlsma. Hij vertelt dat de verkoop van DCI aan de Noa Group is voorgelegd aan de Raad voor Accreditatie. ,,We zijn een heel klein bedrijf, ik denk dat we op 2,25 fte zitten.’’ De inspecteurs van DCI moeten beoordelen of vaartuigen tot 25 meter voldoen aan de Europese richtlijnen.

,,En dan gaat het alleen om seriematig geproduceerde types. Dit is op zich een hele kleine markt, er zijn maar drie bedrijfjes in Nederland die zich hier mee bezig houden’’, zegt Bijlsma. Hij sluit uit dat China aan de Europese regels kan gaan morrelen. ,,En ook de bedrijfsinformatie die wij ontvangen, valt onder strikte geheimhouding. We zijn nu eenmaal een gecertificeerd bedrijf.’’

Van der Molen en zijn partijgenoten zien in de aankoop van DCI Joure een poging van de Chinese overheid om haar invloed in Nederland te vergroten. Ze dringen aan op meer maatregelen ,,ter bescherming van Nederlandse bedrijven, kennis, technologieën en de vitale infrastructuur’’.

'Zulke keuringsinstanties als DCI vormen wel de achilleshiel van onze economie'

,,Bij DCI gaat het misschien nog om een relatief klein marktsegment’’, zegt branchemanager Gerwin Klok van de Nederlandse Jachtbouw Industrie. Ook hij is verrast door de Kamervragen, maar Klok is wel doordrongen van de urgentie ervan.

,,Zulke keuringsinstanties als DCI vormen wel de achilleshiel van onze economie. Wat als grote classificeerbedrijven als Lloyds en Veritas in Chinese handen komen? Dan gooi je alle kennis van de Nederlandse scheepsbouw, onze crème de la crème, te grabbel. Want zo gaat het: wie betaalt, bepaalt. Al die kennis komt dan natuurlijk ook in China terecht.’’

Tot nu toe heeft zich in Joure nog geen Chinees laten zien, vertelt Bijlsma. ,,Wij zijn door hen benaderd en ze bleken een zeer geïnteresseerde partij. Wij deden ook al veel werk voor ze in China, op afstand. Door de corona is het allemaal uitgesteld, maar het is de bedoeling dat er ook een Chinees bij ons op kantoor wordt gestationeerd.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct