Waar kappers, cafébazen en winkeliers versoepelingen kregen, kijken andere beroepsgroepen nog steeds in een zwart gat. Voor de schippers van de bruine vloot wordt 2021 een verloren jaar, stelt de vereniging voor beroepschartervaart BBZ.

,,Er is onrust onder de schippers. Ze willen van alles proberen. Maar zolang de 1,5 meter afstand geldt, kunnen ze eigenlijk niks’’, zegt BBZ-directeur Paul van Ommen. ,,Een drijvend terras misschien, maar dat moet dan wel passen.’’ In de praktijk is het geen reëel alternatief.

Groepsreizen voor gevaccineerden

Het zou helpen als de regering groepsreizen voor gevaccineerden toestaat, zegt de directeur. ,,Daar zou de motorpassagiersvaart echt iets aan hebben. Die varen veel met oudere Amerikanen. De Amerikanen willen wel, maar het mag dus niet.’’

Vorige week zond de vereniging opnieuw een brandbrief aan het kabinet. Zelfs als er volgens het gunstige scenario ergens in de loop van juli weer gevaren kan worden, dan zal dat voor de schippers te laat zijn, staat erin. ,,We hebben maanden nodig om de schepen geboekt te krijgen’’, licht Van Ommen toe. ,,Passagiers komen vaak uit het buitenland.’’

‘Steeds dieper het moeras in’

Zoals bekend ligt er 15 miljoen euro voor de circa 400 charterschippers klaar, maar nog altijd is er geen regeling om het geld te verdelen. Wel zijn de steunpakketten uitgebreid. Volgens staatssecretaris Mona Keijzer is daardoor ,,de ergste nood eraf’’.

,,Dat hebben wij zo niet ervaren’’, zegt Van Ommen. ,,Elke dag dat er niet gevaren wordt, boert een schipper achteruit. De kosten lopen door. Ze kunnen een baan op de wal nemen, maar wie voert dan het onderhoud uit? Ik zie ze steeds dieper het moeras in draaien.’’

Overal geld lenen

De schippers houden zich staande met leningen bij familie, vrienden en de bank. ,,En in feite ook bij de klanten. Vorig jaar hebben ze klanten overgehaald om de reis naar 2021 te verschuiven. Eisen deze klanten hun geld terug, nu ze weer niet kunnen varen? Dat is heel spannend.’’ Het jaar 2021 wordt op zijn best een overbruggingsjaar, zegt hij.

Bij het kabinet ligt inmiddels een verzoek om de TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten) en NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) voor de charterschippers te verlengen tot een half jaar na het einde van de 1,5 meter-regel.

De beroepsgroep miste vorig jaar ongeveer 80 procent van de omzet. De vloot vervoert jaarlijks zo’n 380.000 passagiers over het Wad, het IJsselmeer en de randmeren. Dat is goed voor ongeveer 65 miljoen euro aan bestedingen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct