Peter Hutten (links) neemt per 1 augustus de leiding over Van Wijnen over van Wino de Jong.

Bouwbedrijf Van Wijnen in Rotterdamse handen: wat betekent dat voor het Noorden?

Peter Hutten (links) neemt per 1 augustus de leiding over Van Wijnen over van Wino de Jong. FOTO NIELS DE VRIES

Grootaandeelhouder Klaas de Leeuw wordt ook ouder, dus ooit moest hij toch eens van zijn geliefde bouwconcern Van Wijnen af. Wat betekent de verkoop voor het Noorden? Directieleden Wino de Jong en Peter Hutten geven tekst en uitleg.

Elke dag lopen er zomaar tienduizend werklieden rond op de bouwprojecten van Van Wijnen. Aan dit agglomeraat van 24 door heel Nederland verspreidde dochterbedrijven zit nog altijd een onmiskenbaar Fries tintje. Formeel wordt de bouwreus vanuit het centraal gelegen Baarn aangestuurd, maar al decennia lang bepaalt de in Tijnje geboren timmermanszoon Klaas de Leeuw de koers.

Dat verandert. Het bedrijf komt in handen van HAL, een uit de Nederlandsch-Amerikaanse Stoomvaartmaatschappij voortgekomen investeringsmaatschappij uit Rotterdam. Dit beursgenoteerde investeringsvehicle van de familie Van der Vorm zit onder meer in baggermaatschappij Boskalis, SBM Offshore en webshop Coolblue. Met Van Wijnen doet HAL ook zijn intrede in de roerige wereld van de bouw.

Met bijna 2000 vaste krachten is Van Wijnen een van de tien grootste spelers in de branche. Vorig jaar maakte het concern een winstsprong naar 21,2 miljoen euro, op een licht dalende omzet van 962 miljoen euro. Van Wijnen Noord en Oost, met vestigingen in bakermat Gorredijk, Heerenveen en Groningen, nam bijna 450 miljoen euro voor haar rekening.

Rust terug bij bedrijf

De 78-jarige grootaandeelhouder Klaas de Leeuw mag dan al jaren met pensioen zijn, hij zit er nog altijd bovenop, verzekert directievoorzitter Wino de Jong van Van Wijnen. De Jong was eerder de financiële man van Batavus en Accell in Heerenveen en leidde spuitbusfabrikant Motip in Wolvega. ,,In 2018 kon Klaas niet meer met de directie door een deur. Hij vroeg mij de rust terug te brengen bij Van Wijnen.’’

Die missie is bijna voltooid. Op 1 augustus geeft De Jong het roer over aan Drachtster Peter Hutten, eind jaren tachtig nog door Klaas’ broer Freerk aangenomen. ,,Klaas belt nog altijd heel vaak en hij weet precies wat hij wil.’’ Soms wil de bouwmagnaat wel eens vanuit de heup schieten, maar uiteindelijk volgt er altijd een genuanceerd oordeel. ,,Ik heb een donders respect voor hem.’’

Voor een bijna tachtiger heeft zoveel betrokkenheid natuurlijk ook een prijs. ,,Klaas ligt ook wakker van corona’’, legt De Jong uit. ,,En de ontwikkelingen in de bouw volgen zich steeds sneller op. Een jaar geleden had nog niemand van PAS, en PFAS gehoord. Moet je kijken wat er nu allemaal over ons heen komt...’’

‘Rabobank zit er klinisch in’

De Leeuws beide zonen hebben er nooit wat voor gevoeld om in hun vaders voetsporen te treden. ,,Dan is het logisch dat je gaat nadenken: wat ga je doen?’’ Zo reisde De Jong in december af naar Rotterdam, om de mogelijkheden af te tasten. De topman had een bouwbedrijf in de aanbieding, dat 50 miljoen euro investeert in de robotisering van het bouwproces.

Aan de onderhandelingstafel heeft De Jong zich soms boos gemaakt. ,,Zo’n Rabobank zit er natuurlijk wat klinisch in. Mijn affiniteit ligt meer bij De Leeuw.’’ De topman verduidelijkt: ,,Klaas vroeg mij iemand te zoeken die zijn levenswerk door kan zetten.’’ Hutten: ,,Hij hecht er waarde aan de mens centraal te stellen. Zo krijg je een bedrijf met een unieke cultuur.’’ De Jong: ,,We bouwen op die historie door. In Heerenveen pak je de zaken anders aan dan in Limburg. Wij geloven daar in.’’

De directievoorzitter heeft het idee dat ze ook bij HAL het emotionele gedachtegoed omarmen dat bij een familiebedrijf hoort. Maar de nieuwe eigenaar is toch een beursgenoteerde investeringsmaatschappij? ,,Zo stond ik er in het begin ook in’’, bekent De Jong. De Rotterdammers wisten zijn vooroordeel te ontkrachten. ,,HAL zit al 25 jaar in Boskalis. Die draaien een hoop projecten met enorme risico’s. Dan staan die Rotterdammers niet met hun ogen te knipperen. Ze maken een diepgaande analyse van zo’n plan en blijven zitten.’’ Hij lacht. ,,Een beetje Hollands glorie, dat idee.’’

Is het Noorden ook blij met ons?

Van Wijnen staat dus op het punt een of twee fabrieken te bouwen, die jaarlijks vierduizend woningen kunnen produceren. ,,Die moeten begin 2022 operationeel zijn’’, zegt Hutten. ,,De plek en de vergunningen moeten dan geregeld zijn en de fabriek moet dan natuurlijk gebouwd zijn.’’ De Jong:,,Een robot is èèn ding, wij hebben tientallen van die dingen nodig.’’

Op dit moment werken al 150 werknemers bij Van Wijnen aan de robotisering en digitalisering. Het Noorden rekent zich, met de emotionele binding van Klaas de Leeuw in het achterhoofd, al rijk. Hutten en De Jong remmen die hoop. Het is namelijk allerminst vanzelfsprekend dat Van Wijnen voor Noord-Nederland kiest.

Vanuit logistiek oogpunt ligt een fabriekslocatie in Friesland, Groningen of Drenthe natuurlijk niet voor de hand. Bovendien speelt er een sentiment op de achtergrond. ,,Wij zijn blij met het Noorden, maar ik heb niet altijd de indruk dat het Noorden ook blij is met ons’’, verklaart De Jong. ,,Dat wij hier met honderd man in een nieuw kantoor in Heerenveen zijn neergestreken, vindt iedereen heel normaal. Bestuurders doen altijd heel veel moeite om nieuwe bedrijven van buiten te halen, maar je merkt dat ze vaak te veel met de rug naar hun eigen ondernemingen staan.’’ Hutten: ,,We moeten onze fabrieksplannen goed uit kunnen leggen aan onze aandeelhouder.’’ De Jong: ,,En die zit nu in Rotterdam.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct