Boonstra Transport gaat nog dit jaar met elektrische 44-tonner rijden

Het was een weg vol hobbels, maar nog dit jaar neemt Boonstra Transport in Haulerwijk een zware, volledig elektrische truck in gebruik.

De 44-tonner met een actieradius van 100 kilometer gaat rijden in de stad Groningen, tussen een fabriek en een opslagloods. Boonstra Transport heeft in die klasse een primeur voor Nederland, ,,misschien wel een wereldprimeur’’, zegt directeur Willem Boonstra.

Eigenlijk had de vrachtwagen al in april moeten rijden, maar leverancier Ginaf in Veenendaal stuitte op zoveel technische problemen dat Boonstra heeft besloten om het contract te ontbinden. In Zwickau, in het oosten van Duitsland, vond Boonstra het bedrijf Framo dat wel een 44-tons elektrische truck kon leveren, een omgebouwde MAN.

Met de opdrachtgever, wiens naam onder de pet blijft, is een contract voor vijf jaar gesloten om die periode zonder uitstoot en geruisloos te rijden. De elektrotruck gaat ’s nachts aan de lader. Als de accu’s volledig leeg zouden raken, is een oplaadtijd van maximaal negen uur nodig.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement