Winkeliers mogen vanaf morgen weer open, maar lopen nog wel tegen praktische zaken aan. Ga jij winkelen op afspraak?

Animo voor winkelen op afspraak, praktisch zaken nog lastig ANP

Winkeliers lopen nog tegen praktische zaken aan om woensdag 3 maart klanten weer te kunnen ontvangen. Dan gaat het bijvoorbeeld om het optuigen van reserverings- en afspraaksystemen op de website. Wel merken winkeliers dat er flink wat animo is bij klanten om weer naar de winkel te komen.

Bij HEMA stond de afsprakenteller na een kwartier al op 2000 boekingen, vertelt een woordvoerster. ,,We kregen van mensen te horen dat we laat waren met ons afsprakensysteem online zetten, maar we wilden het ook goed testen. Het moet niet meteen vastlopen", vertelt ze. Klanten kunnen in 550 HEMA-vestigingen terecht voor winkelen op afspraak. Er mogen twee klanten per tien minuten naar binnen. ,,Dat zijn er per week ongeveer 300.000. Dat komt in de verste verte niet in de buurt van de normaal gesproken 6 miljoen klanten per week", zegt de woordvoerster.

Klanten willen vooral rookworst halen, maar ook handdoeken, schrijfwaren, wijn en taarten zijn in trek. Het bestaande bestellen en afhalen gaat daarnaast door. HEMA adviseert klanten die wat langer nodig hebben om telefonisch een afspraak te maken. ,,Gordijnen bestellen doe je niet even in 10 minuten", aldus de woordvoerster.

Bij Blokker merken ze wel een toeloop, al staat dat volgens een zegsvrouw in geen verhouding met wat doorgaans over de vloer komt. ,,Het loopt redelijk binnen. Winkels en klanten reageren ook positief. Het biedt ook een goede mogelijkheid om met klanten weer in contact te komen", aldus een zegsvrouw. Volgens Blokker is de enige remedie om de omzetpijn te verzachten de winkels weer opengooien. Dat kan volgens Blokker op een veilige manier.

Elektronicaketen MediaMarkt heeft om 18.00 uur het afspraakformulier online gezet en laat weten dat er veel vraag is bij klanten naar winkelen op afspraak. Winkelpersoneel en de klantenservice krijgen veel vragen, aldus een woordvoerster. Klanten moeten aangeven in welke winkel, op welk tijdstip en voor welke afdeling ze komen. Dan worden ze gekoppeld aan een specialist.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Coronavirus