Een Platform Supply Vessel 5000, ontworpen en gebouwd door Damen. FOTO DAMEN SHIPYARDS

Alle basis-engineers van Damen Shipyards in Burgum worden boventallig

Een Platform Supply Vessel 5000, ontworpen en gebouwd door Damen. FOTO DAMEN SHIPYARDS

Per 1 januari worden alle basis-engineers van Damen Shipyards in Burgum boventallig verklaard. Op de vestiging werken nog zo’n 45 mensen.

Het noodlijdende scheepsbouwconcern maakte begin augustus bekend 1050 van zijn 13.000 arbeidsplaatsen te willen schrappen. In Nederland werden 173 ontslagen aangekondigd bij de vestigingen in Gorinchem, Schiedam en Burgum.

Omdat verschillende werknemers binnen en buiten het concern andere betrekkingen hebben gevonden, kan dat aantal ,,fors’’ naar beneden worden bijgesteld, meldt Damen-woordvoerder Rick van de Weg. De scheepsbouwers heffen de Nederlandse tak van hun zogenoemde MSV-divisie (Mid Sized Vessels, red.) deels op, het onderdeel dat onder meer vissersschepen, veerboten en kleinere zeeschepen bouwt.

Elders werk gezocht

Het denkwerk daarvoor gebeurt nu nog grotendeels in Burgum. Omdat het bedrijf toch ‘waardevolle expertise en ervaring’ uit die divisie wil behouden, krijgen sommigen vacatures op het hoofdkantoor in Gorinchem en bij andere vestigingen aangeboden.

Damen wil zelf geen aantallen noemen. Andere bronnen melden dat Burgum vorig jaar nog 55 arbeidsplaatsen telde. Daarvan zijn er nog 45 tot 50 over. Enkele personeelsleden hebben alvast het zekere voor het onzekere genomen en zochten elders werk.

Deze week reisde HR-directeur Dirk de Bruin naar Burgum om met de overgebleven medewerkers hun toekomst binnen het bedrijf te bespreken. Voor een relatief grote groep ziet het er somber uit.

Zorgen om gevolgen pandemie

Om kosten te besparen, wil Damen namelijk al zijn basis engineeringactiviteiten van de divisie in Nederland op termijn overhevelen naar Gdansk. De Poolse collega’s daar drukken veel minder zwaar op de budgetten.

Ook voor de werkvoorbereiders houdt het op in Nederland. De inkoop en het projectmanagement blijft nog wel deels overeind, al maakt de directie zich wel zorgen over de gevolgen van de pandemie.

,,Dat deze mensen op deze manier een deuk oplopen in hun loopbaan is doodzonde’’, zegt FNV-bestuurder Carl Kraijenoord. ,,Voor sommigen is het ook niet de eerste keer. Het is een hele goeie club mensen met enorm veel kennis. Daar mankeert echt niks aan.’’

‘Komende tijd operationeel’

De Nederlandse engineers mogen nog wel hun lopende projecten afmaken. Volgens woordvoerder Van de Weg blijft de locatie in Burgum daarvoor ,,de komende tijd operationeel’’. Het huurcontract loopt tot 2022. Verschillende ingewijden rekenen erop dat de vestiging daarna zijn deuren zal sluiten.

Enkele ‘Burgumers’ hebben een bedrijfsplan geschreven voor het bouwen van vrachtschepen. Ze hebben daar nog wel financiering voor nodig. Het is moeilijk voor Damen om die te kunnen leveren.

Het concern leed vorig jaar opnieuw een megaverlies: de balans schoot voor 287 miljoen euro in het rood. Ook het huidige boekjaar lijkt met verlies te worden afgesloten. Damen durft pas in 2022 weer te rekenen op een winstgevend perspectief. Eerder maakte Damen vooral furore met gedurfde eenmalige bouwprojecten. De dit jaar aangetreden topman Arnout Damen zoekt zijn heil opnieuw in het seriematig bouwen van schepen.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct