Central Industry Group (CIG) en CIG Shipbuilding in Groningen vragen vandaag uitstel van betaling aan. Dat heeft directeur Jan Koopmans gisteren gemeld.

,,Diverse partijen hebben interesse getoond om aandelen in dochtermaatschappijen over te nemen en te investeren. We hebben er vertrouwen in dat er onder leiding van de bewindvoerder op korte termijn een oplossing voor de dochterondernemingen wordt gevonden’’, aldus Koopmans. Over de toekomst van Shipbuilding bestaat geen duidelijkheid, meldt hij. De vakbonden zijn voor vanmorgen bijeengeroepen. Ze worden samen met de ondernemingsraden door de directie bijgepraat.

Koopmans is samen met Hans Huisinga eigenaar van CIG, een conglomeraat van negen dochterondernemingen in Nederland, Duitsland en China. Van de 1100 werknemers die CIG twee jaar geleden op de loonlijst had, resteren er nu nog zo’n 500. Van hen zijn 230 werkzaam in Noord-Nederland. ,,We verwachten dat nagenoeg alle arbeidsplaatsen behouden blijven.”

CIG-dochter Centraalstaal levert voorgevormde staalplaten aan de scheepsbouwsector. Het bedrijf heeft gisteren nog een grote staalorder van Barkmeijer Shipyard in Stroobos gekregen voor de bouw van een op LNG varend baggerschip.

Koopmans schrijft de problemen bij CIG toe aan de al negen jaar aanhoudende crisis in de scheepvaart. Door overcapaciteit aan schepen staan de vrachttarieven sterk onder druk. Mede daardoor loopt ook het aantal orders voor Nederlandse werven sterk terug van 136 in 2013 tot 64 vorig jaar.

CIG is nauw verbonden aan het eveneens in moeilijkheden verkerende Abis Shipping (zeventig werknemers) in Harlingen. CIG-topman Koopmans uit Dijken is mede-eigenaar van Abis. De Rabobank veilt eind deze maand 12 van de 21 schepen. CIG pompte de afgelopen jaren talloze miljoenen in Abis.

Voor Abis oogt de toekomst vooralsnog duister. Directeur Jan Reier Arends van JR Shipping (350 werknemers) in Harlingen houdt er rekening mee dat de Rabobank de twaalf Abis-schepen bij een andere rederij onderbrengt.

,,Wij hebben geen belangstelling in de schepen van Abis, want we zitten in een heel ander segment van de markt’’ , zegt Arends. ,,Maar we staan wel op het punt om twee containerschepen van de Deutsche Bank over te nemen. Dan telt onze vloot 28 schepen. Wij zijn nog steeds een stabiele factor.’’ JR Shipping boekte vorig jaar een operationeel resultaat van 2,5 miljoen euro. ,,We moeten iedere dag vechten, maar ook dit jaar zullen we met een plusje afsluiten.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct