In alle hoeken van theater De Lawei zijn scènes te zien uit de radicale bewerking van 'Het Zwanenmeer' door Club Guy & Roni.

Zelf het einde kiezen in coronabestendig ‘Zwanenmeer’ met try-outs in Drachten

In alle hoeken van theater De Lawei zijn scènes te zien uit de radicale bewerking van 'Het Zwanenmeer' door Club Guy & Roni. FOTO JILMER POSTMA

Dansgezelschap Club Guy & Roni heeft schouwburg De Lawei overgenomen. Regisseur Guy Weizman en zijn dansers zijn overal - in de zaal, op de gangen en in de kleedkamers. Die vormen vanaf donderdagavond het decor voor een radicale bewerking van de balletklassieker Het Zwanenmeer .

Choreograaf, regisseur en artistiek leider van Club Guy & Roni Guy Weizman klinkt aan de telefoon heel ver weg, een beetje dof, maar dat heeft alles te maken met het mondkapje dat hij draagt. Weizman zit in de bus die hem van Groningen naar Drachten brengt.

Daar, in theater De Lawei, repeteert hij deze dagen met zijn Swan Lake , een eigentijdse remix van het meest gedanste ballet ter wereld: Tsjaikovski’s Het Zwanenmeer uit 1877. Daarin gaat het om de liefde tussen prins Siegfried en prinses Odette, die betoverd is en overdag door het leven moet als zwaan. Alleen ’s nachts wordt ze vrouw.

Zwarte zwaan

In de traditionele versie van Het Zwanenmeer gaat het over de eeuwige liefde, maar in Weizmans adaptatie draait het meer om eigentijdse, hoogst actuele kwesties. Bijvoorbeeld over de vraag in hoeverre we bereid én in staat zijn om samen aan ‘een nieuw verhaal’ te beginnen. Het gaat over escapisme en over kiezen.

En ja, natuurlijk speelt corona - de ‘zwarte zwaan’, een economische term voor een grote, onvoorziene, duistere gebeurtenis - op de achtergrond een stuwende rol, want door de pandemie worden we geconfronteerd met onze dromen en wensen, en dringt de vraag zich op in hoeverre we op ‘de oude voet’ verder moeten zodra dit allemaal achter de rug is.

Swan Lake - the Game

Weizman: ,,Herstellen we alles tot het oude of pakken we deze crisis als kans om nieuwe richtingen in te slaan? Die vraag leggen wij ons publiek voor.’’ Dat gebeurt heel letterlijk: het publiek wandelt door het theater, langs drie aktes, en mag uiteindelijk zelf het einde kiezen. Gaan we voorwaarts, een onzekere, alternatieve toekomst tegemoet, of keren we op onze schreden terug en omarmen we het oude vertrouwde?

Die keuze maakt het theaterpubliek niet alleen, want ook online kijken mensen mee naar de dansvoorstelling. Ze spelen er Swan Lake - the Game . Ook die toeschouwers kunnen stemmen voor een bepaalde afloop. ,,Ze bepalen mee wat de mensen offline, die in het theater, te zien krijgen.’’ Een tipje van de sluier: niets blijft wat het was in dit Zwanenmeer . Ook de muziek is radicaal anders; de Georgisch-Zwitserse muzikant Kordz gaat er ‘volledig mee aan de haal’, belooft Weizman.

‘Juist nu monumentale producties’

Het is een logistiek tamelijk uitdagende operatie. Weizman durft wel. Hij lacht. ,,We hebben er bewust voor gekozen om in deze tijd juist géén kleine voorstellingen te maken, geen solo’s te brengen. We zien het als grootste dansgezelschap van het Noorden als onze verantwoordelijkheid om te laten zien wat er kán. Daarom maken we nu juist monumentale producties, waarbij we de theaters overnemen en alle technici, decorbouwers, licht- en geluidsmensen inzetten. We investeren zoveel mogelijk in mensen. En we willen dat het spettert van de energie.’’

Toeschouwers worden donderdag- en vrijdagavond, tijdens de try-outs in De Lawei, in ‘golven’ tot de voorstelling toegelaten en wandelen in groepen van dertig mensen langs de aktes, die per avond negen keer worden opgevoerd. Verborgen hoekjes van het theater worden onthuld, want de route voert bijvoorbeeld ook door de kantine en de kleedkamers. ,,Theaters hebben het superzwaar, maar wij komen nu de slechte spirits wegjagen.’’

Creativiteit

Het lukt Weizman om monter en energiek te blijven, hoe duister deze tijd ook is. De ‘zwarte zwaan die corona heet’ treft hem en zijn gezelschap natuurlijk keihard, maar ergens ook helemaal niet. ,,Creativiteit is oplossingen vinden. Creativiteit is meer mogelijkheden zien dan dat er zichtbaar zijn. Dát is onze taak. Deze tijd maakt de noodzaak en urgentie van ons werk groter dan ooit. Kunst kan mensen troosten. In deze context mogen werken, is ontzettend ontroerend. Wat dat betreft beleef ik een van de meest creatieve periodes in tijden.’’

Swan Lake: donderdagavond en vrijdagavond try-outs in De Lawei. Première op 20 oktober in De Oosterpoort in Groningen. Kaarten kosten 15 euro, www.lawei.nl

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct